Kristin a P. C. Castová: Skrytá (Škola noci 10)

Aurox, nástroj poskytnutý Bílým býkem k službám Neferet, se ukázal nespolehlivým a velekněžka tulské Školy noci byla při obřadu vedeném Thanatos odhalena jako vražednice a služebnice Temnoty. Prozrazením pro Neferet padly všechny hranice. Bez omezení se může vrhnout do vyvolávání chaosu mezi upíry i lidmi a splétat další intriky.

Skola_noci10Ve stájích tulské Školy noci vypukl při spěšném útěku Neferet požár a Lenobia s lidským pomocníkem Travisem mají co dělat při záchraně koní. Do všeobecného zmatku se vrací z levandulové farmy profesorka Thanatos se Zoey a jejími přáteli. Pomocí kruhu moci vykonali obřad k odhalení vraha Zoeyiny matky a přinášejí zprávy o vinně Neferet a o smrti Draka Lankforda. Drak dostál přísaze bojovníka a zemřel Auroxovým přičiněním při obraně Kalonova syna ­– Refaima. Jeho zabitím měl Aurox, býčí chlapec, narušit obřad a zabránit odhalení temné velekněžky. K úkolu byl přinucen vyslanými úponky temnoty, protože kvůli pochybám o svém předurčení příliš váhal. Čeká ho rozhodnutí, na kterou stranu se přikloní. Neferet, usazená v hotelovém sídle, smlouvá s Bílým býkem a přemýšlí, kde by si opatřila dokonalejší nástroj pro svá konání. Poštvává lidí proti upírům, červená mláďata štve proti modrým a snaží se rozeštvat členy Zoeyina kruhu moci.

Autorská dvojice P. C. a Kristin Castovy (matka s dcerou) čtenáře v desátém pokračování Školy noci jménem Skrytá zavedou v ději do momentu, kde předchozí díl skončil. Zlu se daří, kladní hrdinové umírají a ke slovu přicházejí prvopočátkové síly, o kterých čtenáři neměli v prvních dílech ani ponětí. Hlavní hrdinka Zoey a její schopnosti jsou v knize ve velké míře podřízeny rozhodnutím profesorky Thanatos a důležitost mnoha dalších postav s tou její splývá. Přibývají postavy nové, nátury a smýšlení těch starých se mění, u některých až překvapivě. Některé naopak nemají velkou roli. Pro někoho, kdo předchozí díl četl před delší dobou, bude v tak početném obsazení problém si na každou z nich vzpomenout. A vynechat předchozí díly by bylo dokonale matoucí.

První díly Školy noci měly spád, jen posledních několik dílů autorky zbytečně natahovaly. Děj celé série se odehrává převážně v oklahomském velkoměstě Tulse, kde obě spisovatelky bydlí. Na světě vedle lidí žijí upíři, kteří se sami rodí jako lidé. Někteří z lidí jsou v náctiletém věku požehnáni bohyní noci Nyktou, vyhledáni a označeni mocí obdařeným upírem – Stopařem. Každému vybranému upířímu mláděti se po zásahu Stopaře na čele vybarví tetování, modrý obrys půlměsíce, a musí se odebrat mezi dospělé upíry a vrstevníky do Školy noci, jinak by bez přítomnosti dospělých zemřelo. Přeměna trvá několik let a není vždy úspěšná, proto se hledí na dobrý zdravotní stav, aby se šance na přežití zvýšily. S Nyktiným požehnáním je každé mládě obdařeno vyjímečnou schopností nebo magickým nadáním pro ovládání jednoho a více živlů. Po přeměně se každému dospělému upírovi změní srpek měsíce na plně vybarvené znamení související s jeho darem.

Příběh je psán spisovným jazykem do momentu, kdy některý ze studentů otevře pusu, žádné hrubé vulgarismy však v knize nejsou. Jednotlivé kapitoly popisují vždy děj kolem jedné z postav, krom částí věnovaných Zoey, které jsou psané ich-formou. Skoky mezi postavami nejsou rušivé, dějově na sebe navazují a čtenář nebude netrpělivě čekat, kdy přijde na řadu kapitola s hlavní hrdinkou. Činy některých osob a jejich rozhodnutí jsou někdy zarážející, ale celkově předvídatelné.

Desátý díl Školy noci se mi četl dobře, ale od momentu, kdy se do boje mezi Zoey a Neferet přidaly další bytosti, počínaje Kalonovým osvobozením, mi přišel příběh zbytečně a násilně prodlužovaný, což se týká i desáté knihy. Základ prvních dílů je ale dobrý, a proto jsem zvědavá, jak bude vypadat konec série. Trpělivý náctiletý čtenář, který má rád dlouhé příběhy, si určitě přijde na své.

Vydal: Knižní klub