Alexander Stainforth: Krvavá Mary

Legenda o Krvavé Mary patří k základním pilířům moderní městské fantastiky, takže není divu, že se s ní v mnoha různých obměnách setkáváme v rámci každého trochu obsáhlejšího duchařského literárního či televizního cyklu. Poslední knižní variace s jednoduchým doplňujícím popiskem „Vyvolávat přízraky se nevyplácí“ už asi nikoho nenechá na pochybách, jestli zrovna tohle by mohl být vhodný šálek jeho noční kávy před spaním, přesto se na knihu podíváme trochu podrobněji, aby měli jasno i ti, kteří jsou ještě na vážkách.
Stainforth_Krvava_Mary

Krvavka aneb zrcadlový duch je klasika západního světa, ke které se postupem času zákonitě musí propracovat každý, kdo to s jakýmkoliv druhem paranormálek myslí vážně. Zasvěceným badatelům se podařilo posbírat celkem přes padesát různých verzí této strašidelné pověsti, ale protože se dle známého pořekadla „jiný kraj, jiný mrav“ nedokážou ani pořádně dohodnout, jestli je to vlastně zlá, nebo dobrá čarodějnice, poskytuje to autorům až nebývalou tvůrčí svobodu, jak se svým příběhem naloží.

Tady však narážíme na první drobné úskalí, protože přebal knihy nikterak neskrývá, že se pod jménem Alexander Stainforth ukrývá český autor. Když pomineme krátké povídkové soutěže, psavců klasického žánrového hororu se mezi tuzemskými spisovateli příliš nenajde, a tak je mezi fanoušky kladně přijímán jakýkoliv pokus o rozčeření tohohle již pěkně odstátého rybníka.

Duchařský příběh v tomto románu však slouží spíše jen jako doplňující kulisa ke klasické vyvražďovačce. Hlavní hrdinka musí rozlousknout, kdo se skrývá pod maskou šíleného sériového vraha, dříve než se sama stane jeho obětí. Z tohoto pohledu americké reálie v záplavě lepších či horších televizních slasherů zavánějí tuctovostí a celý příběh by mohl mít podstatně větší šťávu, kdyby se celý odehrával v naší malé kotlince.

Dalším lehkým kazem na kráse je samotný formát knihy, protože po odečtení závěrečné reklamní vsuvky zůstane necelých sto šedesát vázaných stran s přebalem. Což o to, kniha sice vypadá pěkně a teoreticky zřejmě zapadne mezi ostatní, jenže si nejsem úplně jistý, jestli to ocení čtenáři autorova nejznámějšího historického cyklu o Lady Jane, ani zda si hororový fanda bude chtít doplnit knihovničku zrovna tímhle v době, kdy si každý pečlivě vybírá, za co utratí své těžce vydělané peníze.

Netvrdím, že Krvavá Mary je nějak vysloveně špatná, v rámci žánru obsahuje všechny nezbytné ingredience včetně závěrečného příběhového twistu, jenom měla spíše vyjít v menší brožované cestovní úpravě a pak by se mohla směle zařadit do pohodového nenáročného odreagování ve stylu legendárních Stop Hrůzy. Takhle totiž do rukou dostáváme sice hezky vymazlený, ale pořád jenom spíše průměrný brak, který se zbytečně tváří jako něco víc, v poměru cena/výkon by mu slušel minimálně o třetinu větší rozsah a možná i o trochu více řemeslné čtivosti.

Vydalo: Nakladatelství Čas; 2013