Michelle Hodkinová: Prozření Mary Dyerové

Příběh s nadpřirozenými prvky nebo jen pokroucené představy hlavní hrdinky, která to nemá v hlavě úplně v pořádku? V úvodním dílu trilogie o Maře Dyerové není až do konce jisté vůbec nic.

Hodkin_Prozreni

Maře je sedmnáct a probouzí se v nemocnici s pár modřinami a bez nejmenšího tušení, co se stalo. Měla nehodu. Ona a její přátelé se vydali na noční průzkum staré opuštěné budovy, která se na ně zřítila. Všichni jsou mrtví, pohřbení pod tunami trosek s přelámanými kostmi, všichni až na zázračně nezraněnou Maru. Alespoň tak to říkají, sama si na nic nevzpomíná. Smutek nad ztrátou blízkých ji nakonec dožene až k radikálnímu rozhodnutí a s celou rodinou se odstěhuje na Floridu, daleko od známého prostředí, kde by ji mohly dál pronásledovat nepříjemné vzpomínky. Čeká na ni nové město, nový dům, nová škola a čistý start. Od své minulosti ale utéct nedokáže, nese si celou tragédii ukrytou hluboko v sobě, a když se kolem ní začnou množit podivné události, rychle přestává rozeznávat, co může být skutečné a co je pouze důsledek postraumatického stresu. Sny, ve kterých si postupně vzpomíná na události nešťastného večera, v ní navíc zvolna probouzejí znepokojivou myšlenku, že stará budova léčebny nespadla sama od sebe.

Noah Shaw je nejpopulárnější kluk na škole, definitivně mezi její dívčí polovinou. Atraktivní, chytrý, bezstarostný, s přezíravým chováním a zvykem střídat holky každý týden. Mara před ním dostane důrazné varování a skutečně se jako nově příchozí brzy do jeho hledáčku dostane. A dlouho mu odolávat nevydrží. Jak už to ale bývá, Noah tentokrát vztah myslí vážně a umí být neskutečně chápavý a pozorný k dívce úporně bojující s přízraky vlastní pochroumané mysli. Anebo je snad všechno trochu jinak a on ví o událostech kolem Mary mnohem víc, než dává najevo?

Mara se zoufale snaží udržet si svoje problémy pro sebe, neustálá bitva o zachování zdání normálnosti ji ovšem přivádí pod stále mohutnější tlak. Nebýt Noaha, dlouho by ho neustála. Vztah okouzlujícího, záhadného kluka a mladé zamilované dívky, která na něj musí neustále myslet, jako by vypadl z klasického romance pro mládež.

Otázka: „Co se tu děje?“ může být oficiálním mottem příběhu. Obvykle s otevřením knížky víte, co od ní čekat – půjde o thriller s narušenu hrdinkou, o horor plný paranormálních jevů nebo snad o zvláštní mix obojího? Michelle Hodkinová nic z toho dopředu neprozradí. Postupně buduje atmosféru tajemna, stupňuje napětí a kousek po kousku odhaluje právě tolik, aby nutila obracet stále další a další stránky.

Čtenáři young adult literatury uvítají příběh Mary Dyerové s nadšením, ostatním obvyklá klišé nové dívky na střední škole a romance ústředních postav zřejmě přijdou lehce přehnaná, ale tak už to v žánru bývá a Prozření Mary Dyerové je v mnoha ostatních ohledech dostatečně zajímavou knihou na to, aby se třeba mírně přimhouřilo nad některými scénami oko.

Prozření Mary Dyerové se pyšní nádhernou obálkou a originálním nápadem. Na atraktivitě ubírá románu snad jedině fakt, že se ani v závěru téměř nic nevysvětlí – jde zkrátka o úvod a zasvěcení do mnohem komplikovanějšího příběhu. Na druhou stranu může jít o skvělý motiv, proč na Maru hned po přečtení nezapomenout a těšit se na pokračování, které za to skutečně stojí.

Vydalo: BRIO, 2013