J. R. Ward: Hněv

Sedm soubojů Dobra a Zla. Dvakrát zvítězilo Dobro, jednu zvítězilo Zlo. Stvořitel ale rozhodl, že Devina, ztělesněné Zlo, nehrála férově. Její výhra se anulovat nedá, ale hráče lze vyslat do hry i podruhé.

Ward_Hnev

Matyáš si nic nepamatuje. Neví, jak se ocitl nahý na hrobě muže jménem Jim Heron. Neví, kdo je, neví, kým byl. Ví jen, že má tělo pochroumané a reflexy zabijáka. Na silnici ho svým vozem srazí novinářka Mels Carmichaelová, která považuje za morální povinnost se o muže bez peněz, dokladů a paměti postarat a pomoci mu, aby se mu paměť vrátila. Netuší, že se tím zaplétá do nebezpečné hry nejen o duši zmateného muže, ale také o budoucnost lidstva.

Mels je tělem i duší novinářka, která dokáže příležitost na dobrý článek vycítit na sto honů. Je sebevědomá, odhodlaná, inteligentní a odvážná a nebere ne jako odpověď. V její příběhové linii tak čtenáři sledují práci investigativní žurnalistky téměř chandlerovské školy.

Proměnit prohnilého a skrz naskrz zlem prožraného padoucha ve zcela kladného hrdinu není příliš jednoduchou záležitostí. J. R. Ward si tak pomohla jednoduchou berličkou – vymazala ústřednímu padouchovi z druhého dílu série paměť. Matyáš nyní čtenářům odhaluje skutečné nitro, v němž se skrývá muž poznamenaný zneužíváním v dětství, bez sebevědomí, které mu vzala jeho současná, po výbuchu miny velice pochroumaná podoba. Přesto větří, že je v něm něco víc, a postupně i s pomocí Mels objevuje zákoutí své minulosti.

Čtenáře série Bratrstvo černé dýky potěší camea hlavních postav této série, byť nejsou nijak přiblížené ani jmenované, ale z popisů je zřejmé, že se právě setkali s celou hlavní „bratrskou“ bandou či jistým velice úslužným komorníkem.

Román Hněv ústřední zápletkou přímo navazuje na román Chtíč. Na rozdíl od Chtíče, který měl ústřední téma okořeněné řádnou dávkou nadpřirozena, je v Hněvu nadpřirozeno spíše okrajovou záležitostí, ani hlavní postavy, na rozdíl od protagonistů prvních dvou dílů série, nedisponují žádnou nadpřirozenou schopností. Na škodu to ale není, působí tak realističtěji.

Chtíč není pouhopouhou romancí jako první díl série, Chamtivost, ale i detektivkou díky Melsině novinářské práci a jejímu pátrání po skrytých skutečnostech. Důsledky Matyášovy minulosti coby šéfa militantní organizace ExOp nabízejí scénář téměř thrillerový. Román je jen zlehka okořeněn hororovými prvky, které do příběhu vnáší postava Deviny. Romance je zde jen katalyzátorem a příčinou dalších událostí, ne ovšem jediným tématem a zaměřením, čímž autorka čtenáře ochránila před možnou kýčovitostí, kterou s sebou žánr romance nevyhnutelně přináší.

Autorka si plně uvědomuje, že po každé akci následuje i odpovídající reakce, což platí i o „světských“ důsledcích nadpřirozených událostí. Postavy, jež netuší ani zbla o boji andělů a démonů či o dalších nadpřirozených obyvatelích města Caldwell, jsou tak stavěny před zdánlivě nevysvětlitelné jevy, které jsou hmatatelnými, ale logikou neuchopitelnými důkazy boje Dobra a Zla. Čtenář, který má náhled do zákulisí tohoto světa, pak sleduje, jak se hrdinové románu snaží tyto jevy pochopit selským rozumem – a bolestně selhávají.

Příběh je vyprávěn v er-formě ze střídajících se úhlů pohledu hlavních protagonistů, čímž čtenář dostává možnost poznat do hloubky obě hlavní postavy a především sledovat více rovin děje.

Román Hněv svou kvalitou lehce přesahuje výbornou, detektivní akcí nešetřící Závist. Nabízí řádnou dávku akce i detektivní práce, špetku hororu a romance, emocí tak akorát a především poměrně překvapivý závěr. Hněv tak přináší přesně ten mix, který čtenáři od paranormálních romancí žádají, a je důkazem, že tato série je s každým dílem lepší a lepší. Pátého dílu, který pod originálním názvem Rapture vychází na počátku letošního října, se osobně nemohu dočkat a doufám, že si nakladatelství Baronet s jeho vydáním pospíší.

Vydal Baronet, 2013