Seriálové okénko aneb (staro)noví sérioví vrazi vrací úder

Každá televize má svojí vlajkovou detektivku, zábavnou konverzačku pro celou rodinu, většinou i vlastní upíry a tak bylo otázkou času, kdy se po úspěchu Dextera začnou objevovat seriály s podobnou tematikou. Poslední dobou se jich sešlo hned několik, v rámci žánru jsou to všechno poměrně zajímavé věci, proto je nejvyšší čas si je v krátkosti představit.

Hannibal

Celkem pochopitelně nemůžu začít jinak než s legendárním doktorem Lecterem, který po čtyřnásobném filmovém vystoupení zavítal i na televizní obrazovky. Mads Mikkelsen vystřídal v titulní roli Anthonyho Hopkinse a dánského charismatika už by to snad konečně mohlo v kariéře posunout o kus dál, protože k lítosti fanynek zatím jeho sympatičtí záporáci se železnou pravidelností vždycky umírají rukou hlavních hrdinů. Chronologicky je příběh zařazen před Červeného draka a jsme svědky postupného seznámení empatického vyšetřovatele Willa Grahama se svým psychiatrem.  Bryan Fuller už v minulosti dokázal, že mu „tak trochu jiné“ věci zabalené do příjemného vizuálu jdou (Mrtví jako já, Pushing Daisies), takže nezbývá než držet palce, aby i přes nepříliš oslnivý ratingový start dostal možnost odvyprávět dosud neznámé kapitoly ze života intelektuálního gurmána libujícího si v lidském mase. My společně s ním budeme moci sledovat, jaké cesty ho vlastně dovedou k již známému konci.

 

Bates Motel

Příznivci velkého Alfréda si poslední dobou rozhodně přišli na své. Natáčení jednoho z jeho nejslavnějších kusů se věnoval samostatný film s prostým názvem Hitchcock a známí hrdinové z Psycha se nám představují v seriálovém prequelu, ve kterém Batesovic rodinka začíná nový život a renovuje rozpadající se motel. Obdobně jako u Hannibala tedy již víme, jak to celé dopadne, ale o to víc si můžeme vychutnávat drobné narážky na původní dílo. Otázkou ale zůstává, jestli nevyhraněná stylizace poletující mezi příjemným retrem (zapadákov s motelem, kde se zastavil čas) a současností (moderní informační technologie) sérii zpřístupní mladším divákům, na které je nejspíš primárně cílena. Chudák Norman totiž místo s návštěvníky zatím introvertně bojuje spíše s neklidnými hormony a nejasným vztahem k dvěma spolužačkám a vlastní matce. Ta je mimochodem pořád pěkná kost, ale každý si už dle vlastního vkusu musí rozhodnout sám, jestli dá přednost původní či nové verzi.

 

The Following

Poslední z nových seriálů proti sobě staví profesionálního „chytače“ sériových vrahů (Kevin Bacon) a největší úlovek jeho dosavadní kariéry (James Purefoy), který právě uprchl z doživotního vězení. Přestože jsou postavy trošku šablonovité (oba rivaly spojuje láska k jedné ženě), proti konkurentům „(Pro)Následování“ neztrácí výhodu momentu překvapení, protože na nic nenavazuje a jede si po vlastní dějové linii. Mimo ústřední hereckou dvojici je pro hororové fanoušky hlavním lákadlem tvůrce Kevin Williamson, podepsaný pod mimořádně úspěšnými Vřískoty a Upířími deníky. O nečekané zvraty a úmrtí tedy rozhodně není nouze, jenom mě při sledování občas napadlo, jestli se už díky té „překombinovanosti“ při řádění novodobé „Mansonovy rodiny“ nedostává logika přeci jen příliš do pozadí.

Závěrem: Seriály lze zatím v průběhu první řady těžko hodnotit, každý má odlišnou atmosféru a je určen pro trochu jiné publikum. V osobním žebříčku bych je nejspíše seřadil tak, jak jsou tady uvedeny za sebou, a rád se nechám překvapit, jestli se Hannibal dokáže vyrovnat druhé řadě American Horror Story, protože ty zbylé dva mi přijdou o trošku slabší… …ale to ještě nemusí nic znamenat, takže pěkně pokoukáníčko, vyslovený „průšvih a ztráta času“ zatím není ani jeden z nich!