Daniel Tučka: Umrlčí tanec

Literární recenze / 18.2.2013 /

Štefan se ocitá v tíživé situaci, protože dluží peníze šéfovi mafie. Zrovna se nachází po hubu ve sračkách před nočním klubem Paradise a plánuje, že se začne živit poctivou prací tj. šmelinou, překupnictvím nebo podvody. Na vykopávkách odkrytého středověkého hřbitova nalezne starý zlatý prsten, který změní jeho život. Narazí na tajemnou Scarlett, která mu nabídne všechno, po čem touží. Jen si nesmí nechat prsten nikým vzít. Nadpřirození strážci města mají dvanáct hodin na to, aby připravili Štefana o prsten a zabránili Scarlett ve zpustošení Evropy…

Tucka_Umrlci_tanecProti Scarlett, nositelce moru, šiřitelce Černé smrti a jejím přisluhovačům stojí nadpřirození obránci jednoho nejmenovaného starého českého města s podporou tajemného Hodináře. Po jeho boku se do boje pouští čarodějnice Kyra s bratrem, Meluzína a pár dalších nadpřirozených stvoření. Nemohou chybět vlkodlaci a upíři, i když jejich zájmy a cíle se mohou s Hodinářem nebo i Scarlett značně rozcházet.

Jednou z nejzajímavějších postav je Scarlett, zhmotnění (avatarka) Moru. Pro styk s lidmi užívá tentokrát podobu sotva dospělé blondýnky, ale fanoušci Tiny Salo by mohli vyprávět, jak dokáže takový něžný vzhled klamat. Svou povahou je Scarlett mnohem lidštější a propracovanější než  většina ostatních postav, občas připomíná rozmazleného fracka, jehož touhy se nepodařilo uspokojit. S hraním podle pravidel si dělá starosti pouze tehdy, pokud může obvinit své protivníky z podvádění v jejich rozehrané nadpřirozené partii. Jistou podobnost vykazuje s Devinou, démonkou hájící zájmy zla, ze sérii Padlí andělé od J. R. Ward.

Bez ohledu na Scarlettino „kouzlo osobnosti“ je hlavní postavou Umrlčího tance zaměstnanec knihovny David, který musí pomoci Hodinářovi a jeho týmu přemoci Scarlett a získat od jejího smrtonoše prsten. David se ocitá v zajímavém postavení, neboť mimo něho jsou všichni jeho kolegové v boji obdařeni magií nebo ho překonají v dlouhověkosti, paranormálních schopnostech či bojových dovednostech. Ale stejně je to David, jehož dobré srdce, inteligence a odvaha může vyhrát náročnou bitvu. Je trochu škoda, že si Daniel Tučka nevyhrál i s postavou smrtonoše Štefana, jehož nadějné objevení se na scéně se časem změnilo na úlohu Scarlettina módního doplňku a ohřívadla postele.

Dějová linka Umrlčího tance má dvě části, které nejsou odděleny formálně, ale čtenář naprosto přesně pozná, kdy končí jedna a začíná druhá, protože se jedná o několik velmi znatelných změn v obsazení a vývoji smrtelně nebezpečné partie.

Drobné odkazy potěší srdce nadšeného historika a jiné ho donutí rvát si vlasy hrůzou. Určitá slova textu by se dala nahradit pěknými českými výrazy a rozhodně se to netýká Dance Macabre. Svůj zájem by měli zvážit i čtenáři alergičtí na zdrobněliny, neboť Davídek a Sovička by jim mohly vyvolat menší záchvat. V některých případech je to velice vhodně užité, ale v jiných bohužel ne.

Trochu problematicky se jeví hlavně během velkého finále, že Umrlčí tanec nemá jednoho vypravěče. Střídají se povětšinou pohledy Kyry, Davida i Scarlett, proto některé události nemá čtenář zprostředkovány v přímém přenosu. Často se o některých záležitostech dozví až zpětně a letmo z dialogů mezi dalšími postavami, jež u toho náhodou byly.

Závěr rozhodně není pro slabé a útlocitné povahy, protože není moc příběhů, kde se najednou sejde magií oživené vojsko Švédů a moderní stavební technika proti skupině nadpřirozených tvorů. Napětí vydrží do poslední chvíle, protože není jasné, jestli vyhraje domácí družstvo s Davidem, nebo  hosté. Navíc po přečtení knížky zřejmě čtenáře popadne nutkání vyhledat pěkný odborný článek na téma šíření moru a jak se před ním chránit.

Máte pro strach uděláno? Věříte si, že dokážete poznat, co je správné a co špatné? Tak směle do toho. Váš Dance Macabre, tanec s Černou smrtí čeká.

Vydal: Straky na vrbě; 2012