Becca Fitzpatricková: Finále

Každý rok během Chešvanu posednou davy padlých andělů těla Nefilim a oddávají se bezuzdné zábavě. Nora uzavřela dohodu s archanděly, kteří jí dali moc zabít Hanka, vůdce Nefilim přezdívaného Černá ruka, který je zároveň jejím biologickým otcem. Zastřelila ho a archandělé teď očekávají, že zastaví Nefilim vrhající se do války.

Nora se stala po smrti Černé ruky vůdkyní nefilské armády, ale napřed musí dokázat, že na to má a vyvede svou rasu z područí padlých andělů. Aby si získala jejich důvěru, zinscenuje falešný rozchod s Patchem a předstírá, že chodí s respektovaným nefilským bojovníkem Dantem. Nefilim mají plán, který ovšem může zničit všechny padlé anděly, a to Nora nehodlá dopustit, jelikož jedním z nich je Patch. Pokud si nezíská respekt nefilské komunity a selže ve svém poslání, zemře jak ona, tak její matka. Nora musí přijít na to, jak splnit slib archandělům a přísahu Hankovi.

zavrzeny-finaleStředoškolačka Nora Greyová byla donedávna obyčejnou americkou teenagerkou, což se změnilo v okamžiku, kdy jí do života vstoupil padlý anděl Patch. Vztah Nory a Patche je velice intenzivní, ale vzhledem k překážkám, jimž oba hrdinové neustále čelí, zápletka vedle romantiky nepostrádá akci. Každý z nich stojí na opačné straně bojové linie, ale láska jim pomáhá překonat nástrahy. V polovině knihy nastává zvrat v Nořině chování, za což může droga zvaná ďáblotvor.

Patch Cipriano není typickým kladným hrdinou, a snad právě proto si tak lehce získává přízeň čtenářek. Ochranářský krasavec je pro svého andílka, jak Noru přezdívá, ochoten udělat cokoliv, což už nesčetněkrát dokázal.

Čtvrtý díl z celosvětově proslulé ságy Zavržený nese název Finále a nabízí čtenáři pořádnou dávku intrik, tajemství, zrady a manipulace. Bojové scény nejsou příliš násilné ani krvavé, a tudíž se čtenáři se slabší náturou nemusí obávat o obsah svého žaludku. Autorka připomíná události z předchozích dílů, takže se lze ponořit do světa plného andělů, archandělů a Nefilim (potomci andělů) od čtvrtého dílu. Byla by však škoda nezačít číst sérii od začátku, protože jedině tak si může čtenář plně vychutnat vztah hlavních protagonistů. V ději nechybí překvapení a velkolepý závěr se neobejde bez ztrát na obou stranách.

Emoční napětí graduje s každou další stránkou a dramatické scény se střídají s akčními. Schopnosti Nefilim nejsou přehnané, a proto uvěřitelné. Nejsou to žádní nepřemožitelní jedinci, ačkoliv k nim nemají daleko. Charakter postav je propracovaný také u vedlejších postav, což ještě oživuje nepředvídatelnost dotyčných. Důvěra je vzácné zboží a ne každý si ji zaslouží. Někteří rádoby přátelé se přetvařují a nepřátelé nabízí pomoc. Na scéně se objevují nové postavy jako egoistická Dabria, Patchova bývalá, či rázná Lisa Martinová, ale i staří známí, mezi nimiž je sympatický Scott nebo zlomyslná Marcie.

Becca Fitzpatricková používá v románu slang, nadsázku a ironii, ale občas příběh obohatí o nečekaný humor. Věnuje se především dějové linii, a proto jsou popisy okolí stručnějšího rázu. To notně neznamená, že si čtenář nedokáže představit, jak daná osoba či místo vypadá. Jen musí použít víc fantazie. Vyjma prologu, který je vyprávěn v er-formě z pohledu Scotta, se hlavního slova ujímá Nora v ich-formě. Autorka některé informace opakuje víckrát, a to může čtenáře iritovat. Pokud máte v oblibě sérii Smečka, Vampýrská akademie, Pokrevní pouta, Škola noci nebo Nadpozemská, jistě u vás uspěje i tato kniha.

Vydal: Egmont; 2012