Amanda Bonilla: Shaedes of gray

Literární recenze / 25.2.2013 /

Knihu jsem si koupila jen z jednoho důvodu: zaujalo mě, jak si autorka pohrála s anglickými slovy light (světlo) a shades (stíny). Úpravami těchto a dalších slov vznikla jména ras, na které ve svém světě narazí nájemná vražedkyně Darian. Co román kromě originálního pojetí nadpřirozených bytostí nabízí?

Shaedes-of-Gray

Darian není tak docela člověk. Před více jak sto lety ji její shaedský milenec proměnil v jednu z nich. Darian tak dokáže měnit svou podobu, procházet hmotnými předměty a plížit se temnotou jako stín. Doslova. Shaedy, stíny, splývají s nocí, jíž proplouvají v podobě černého oparu. Darian je po zmizení svého milence přesvědčena, že je poslední svého druhu. Využívá toho, co ji její milenec naučil, a živí se jako nájemná vražedkyně. Posledních pět let pracuje pro gangstera Tylera. Ten jí dohodí zdánlivě triviální zakázku – zabít jistého muže. Když se ukáže, že jejím cílem je samotný král shaedské rasy, začíná se Darian ptát, co dalšího z toho, v co celý život věřila, je ještě lež. A jakou roli hraje v blížící se válce mezi shaedy a jejich odvěkými nepřáteli lyhtany.

Darian je srdcem i duší nájemnou vražedkyní. Zabíjí bez zaváhání, její skříně jsou plné oblečení pouze v černé barvě, nezastaví se před žádnou výzvou a žádnou zakázku nenechá nedokončenou. Zpočátku velmi připomíná Gin Blanco z románu Spider’s bite od Jennifer Estep. Tam, kde charakter Gin přirozeně vyplývá z vývoje příběhu, se ale Amanda Bonilla snaží své čtenáře až příliš násilně přesvědčit, že Darian své „kolegyni v branži“ bez problémů šlape na paty. Jak si jinak vysvětlit, že hlavní hrdinka i vedlejší postavy v průběhu děje mnohokrát zopakují, jak je Darian drsná a že není schopna láskyplných emocí.

V urban fantasy nesmí chybět hlavní mužská postava. V Shaedes of gray je hlavních mužských hráčů několik, na čtenáře však působí jako nepovedené kopie mnohem zajímavějších hrdinů z jiných urban fantasy sérií. Tyler je zpočátku nesmlouvavým, nebezpečným gangsterem, pro nějž je Darian jen způsobem, jak se zbavit nepohodlných lidí. V průběhu děje ovšem měkne a stává se hrdinou spíše romantickým, kterému záleží jen na tom, aby byl co nejblíže své milované, jíž navíc splní, cokoli jí na očích vidí. Tyler tak v druhé polovině románu trochu působí jako Bones bez koulí. Velkým překvapením a zajímavou postavou je Xander, král shaedů, jenž svou manipulativní a vypočítavou povahou klaďase a parchanta v jednom připomene čtenářům třeba Jean-Clauda. A je tu i Raif, Darianin trenér a učitel, který působí téměř otcovským dojmem a ze všech postav si čtenáře získá zřejmě nejvíce.

Příběh sám nevybočuje z průměru žánru a využívá zažitého a oblíbeného konceptu „vyvolené“, aneb jak se hlavní hrdinka z původní naivky, jež byla doteď obdařena více štěstím než rozumem, stane obávanou a mocnou ženou, kolem které se všechno točí a po níž náhle pasou všichni nepřátelé. Nepříliš pozitivní je na románu také skutečnost, že za celý děj čtenář nenarazí na žádnou skutečně kladnou postavu. I sama Darian je vzhledem ke svému živobytí spíše antihrdinkou.Všechny postavy, hlavní i vedlejší, sledují jen své vlastní skryté cíle a zájmy.

V době, kdy regály knihkupectví s romány ze žánru urban fantasy zaplavují upíři, (padlí) andělé a různé druhy kožoměnců, přišla Amanda Bonilla se vskutku originálním pojetím nadpřirozených bytostí. V Darianině světě narazíme na shaedy, bytosti schopné splynout s tmou, lyhtany, kudlankovité stvůry splývající se světlem dne, jinny, džiny plnící přání, vzdušné víly sylfy, věštkyně a další bytosti. Svět série je tedy vskutku velmi zajímavý.

Stejně jako drtivá většina urbanek je i série Shaede assassin psána v ich-formě z úhlu pohledu hlavní hrdinky. Všechna tajemství a překvapení tak čtenář odkrývá spolu s ní. Série je plná idiomů a frází, autorka nechává své hrdiny mluvit slangovějším jazykem. Román se ovšem čte velmi lehce. Nabízí břitké dialogy a příjemný humor. Byť příběhově dílo pokulhává, stránky se otáčejí téměř samy.

Shaedes of gray nezanechá hlubší dojem a nevybočuje z průměru. Jde o nenáročnou, odpočinkovou četbu, která více než dějem a postavami zaujme představeným světem a bytostmi. Nad sérií Shaede assassin tudíž ještě hůl nelámu a jsem zvědavá na další díl.

New York: Signet Eclipse, 2011. 316 s.; GR