Kresley Cole: Zabít nebo milovat

Již podruhé se vracíme do světa Lorů, jehož obyvatelé – valkýry, vlkodlaci, nymfy i čarodějnice – se připravují na další kolo Kvapíku za talismany, krutého závodu, v němž vítěz získá klíč ke dveřím minulosti. Po klíči touží valkýra Kaderin Odměřená, jež si víc než co jiného přeje vrátit životy svým zavražděným sestrám. Předchozí kola závodu vyhrávala, v tomto se jí do cesty postaví upír Sebastian Wroth, jenž chce uchvátit klíč pro sebe.

Je tomu již tisíc let, kdy Kaderin naposledy pocítila jakoukoli emoci. Vždy si dávala za vinu, že jí kvůli jejímu milosrdenství zemřely dvě sestry, a bohové se nad ní slitovali – nyní necítí radost, smutek, lásku, ani strach. Svůj život zasvětila lovu upírů. Vydala do Ruska, kde, jak jí bylo řečeno, upíři terorizují vesnici. Ke svému překvapení zde nalezne pouze jediného upíra, Sebastiana Wrotha, který po celá tři staletí od své proměny touží jen po smrti. Příchod Kaderin vnímá jako vysvobození ze svého utrpení. Oba překvapí, když při setkání se Sebastianem začnou v Kaderin klíčit první náznaky znovuprobuzených emocí, a Sebastianovi po třech stech letech opět ožije srdce – Kaderin je podle všeho jeho vyvolenou nevěstou. Oba se sice rozejdou ve zlém, Sebastian se ovšem své vyvolené nechce vzdát, a přihlásí se jako první upír do Kvapíku za talismany, závodu konajícího se jednou za čtvrt milénia, v němž účastníci sbírají cenné memorabilie a vyhraje pouze ten nejprohnanější a nejnemilosrdnější.

Příběh Kaderin a Sebastiana se o několik dnů překrývá s vyvrcholením příběhu valkýřiny sestry Myst Toužebné a upírova nejstaršího bratra Nikolaje Wrotha, vyprávěném v románu Hlad jako žádný jiný.

Přízvisko Odměřená přesně vystihuje, jaká Kaderin je. Chladná, vůči nepřátelům nemilosrdná, a ačkoli své sestry valkýry nade vše miluje, nedokáže to kvůli svému prokletí dát najevo. Sestry se jí proto straní a Kaderin si uvykla být na všechno sama, a také jí to tak nejvíce vyhovuje. Ačkoli si zaslouží soucit za to, co vytrpěla, zpočátku si příliš sympatií u čtenářů nezíská. Je silná, drsná, nelítostná, krutá a zákeřná a neštítí se udělat cokoli, aby získala, co chce. Postupem doby, jak se v ní probouzejí emoce, se otevírá i čtenářům, kteří si k ní pomalu nacházejí cestu především proto, že přestává připomínat stroj a více se chová a jedná jako lidská bytost.

Sebastian byl proměněn v upíra proti své vůli a svůj osud nenávidí. Po tři staletí nevytáhl paty ze svého rodného hradu a ze strachu, že by někomu ublížil, se straní všeho živého. Od své proměny neviděl ani své bratry a nejstaršímu ze svých sourozenců nedokáže odpustit, že ho proměnil v krvelačnou stvůru. Je velmi nesmělý, podepsaly se na něm špatné zkušenosti s něžným pohlavím, kterých ani za svého ještě lidského života nenasbíral mnoho. Sice zpočátku působí jako nesmělý mladíček, v průběhu děje získává na sebevědomí a z kluka ukrývajícího se před světem se stává sympatickým, okouzlujícím mužem, jenž si jde tvrdě za tím, po čem touží.

Příběh je vyprávěn v er-formě ze střídajících se úhlů pohledu hlavních protagonistů, čímž čtenář získává možnost poznat do hloubky obě hlavní postavy a především sledovat více rovin děje.

Coby čtenářka velmi oceňuji nejen oproti předchozímu dílu mnohem kvalitnější jazykovou úpravu, ale také krásnou obálku, která slibuje množství milostných scén. Na čtenáře sice čekají žhavé erotické scény, na rozdíl od prvního dílu série již ale nejsou ústředním motivem. Více než postupné budování vztahu hlavní dvojice a jejich milostné eskapády ovšem čtenáře zaujmou spíše charaktery jednotlivých postav a především linie nemilosrdného závodu, v němž číhá mnoho nebezpečí i překvapení.

Na rozdíl od předchozího dílu, kde hrdinové novely i románu působili ploše a bez propracovaných charakterů, je zde vidět, že si Kresley Cole s výstavbou příběhové linie i postav dala větší práci. Hlavní hrdinové i ti výraznější ze spoluzávodníků Kvapíku mají zajímavě vykreslené charaktery, a především vysvětlené pohnutky, které je dovedly k jejich činům a jež je pohánějí dál.

Nadále přetrvává poměrně odlehčený styl psaní, který možná nesedne každému (dvoutisícileté valkýry dál působí jako šestnáctky závislé na tretkách a mužské postavy jsou jednoduše machové), ale právě díky stylu, jakým je příběh napsán, a především zajímavě vystavěnému světu Lorů se stránky otáčejí samy a román plný dialogů se čte velmi snadno a  rychle. Na každé stránce totiž čeká na čtenáře další překvapení, kam Kvapík hlavní hrdiny zavede a jak se vypořádají s překážkami, jež se jim staví do cesty.

Pokud máte rádi romantické příběhy zasazené do neobyčejných světů plných nadpřirozených postav, pak je série o říši Lorů přesně pro vás. Byť první díl s nultou novelou nemusel úplně zaujmout, druhý díl vám to určitě plně vynahradí.

Vydal Baronet, 2012