Kiersten Whiteová: Paranormálové 3 – Jednou provždy

„Ty bys mě přiměla obětovat všechno, co mám – možná dokonce i vlastní život – pro něco, o čem si dokonce ani nemyslím, že bych to dokázala. A já to ani nechci. Jestliže vás sem víly dostaly bez jakékoliv Prázdné, dovedou najít nějakou cestu, jak vás dopravit zpátky.“ (str. 53)

Volně žijící paranormálové v USA se stěhují do města, kde žije sedmnáctiletá studentka Evie, která se snaží začlenit mezi obyčejné smrtelníky. V Mezinárodní agentuře pro zadržování paranormálů (MAZP) došlo ke změně vedení, jež požaduje Evin návrat, ale ona namísto toho odchází, protože odmítá spolupracovat s kýmkoliv jiným než s bývalou šéfovou Raquel. Evie zuří, když zjistí, že ji Nona, duch stromu a manažerka restaurace, kde brigádně pracuje, nechává tajně hlídat, a dokonce se spolčila s jejím vílím ex-přítelem Rethem. Údělem Prázdné je otevřít bránu do jiného světa, a právě tohle po ní paranormálové chtějí. Temná královna si pro Evie přišla, ale odchází s Leasem, který na sebe vzal podobu Prázdné. Dívka se vydává na záchrannou misi se lstivým Jackem a Rethem a pomalu začíná chápat, že její přítel Lease není jediný, komu musí pomoct.

Vztah mezi Evie a Vodouchem Leasem je vážný, vzájemně se podporují a hluboce milují. Evie se smířila se sestrou Vivian (je stále v komatu, ale navštěvuje Evie ve snech) a nyní se snaží odpustit pomstychtivému Jackovi, který ji nechal na Víllích stezkách a doufal, že tam zemře. Rethovi však odpustit nedokáže, ačkoliv on jediný se ji nepokusil nikdy zabít.

Reth s Evie manipuluje, ale přitom dělá první poslední, aby ji ochránil. Rethovy dalekosáhlé plány zahrnují věčnost strávenou po boku Evie, a proto potřebuje odstranit Lease z cesty. Uvědomuje si, že se Evie nezačne soustředit na otevření brány, dokud nepřijde o to, na čem jí záleží.

Selkie byly nevinné a šťastné jako tuleni hrající si ve vlnách. Jejich nesmrtelné životy nebyly ničím jiným než jakousi věčnou hrou. (str. 18)

Kiersten Whiteová má velice pestrá a trefná charakterová přirovnání. Na scéně se objevuje popudlivý drak, bludička nebo ošklivý a zvrhlý jednorožec s léčitelskými schopnostmi, ale tím výčet nadpřirozených bytostí zdaleka nekončí. Víly používají lidské sny, aby si vytvořily vílí říše a vše v nich, což je nesporně zajímavý nápad. Čtenář proto navštíví les zrcadel, New York vyrobený z milionů živých hadů nebo Temný dvůr, který je sice krásný, ale zároveň děsivý.

Fantasy román je vyprávěn v první osobě z pohledu Evie a přináší čtenáři spoustu dramatických a napínavých scén, stejně jako akci a humor. Zatímco Zlodějka duší se věnuje zákonům paranormálů a chodu MAZP, Nikdo není bez viny se zaobírá problémy ve škole a snahou žít obyčejný život. Jednou provždy se nevěnuje ani jednomu z těchto témat jinak než okrajově a zaměřuje se především na existenci a problémy nadpřirozených bytostí, jejich příchod na Zemi a snahu vrátit se domů.

Jednou provždy je závěrečný díl trilogie Paranormálové, který nabízí čtenářům odpočinkovou četbu se spoustou záhad, intrik a velkolepým finále. Kniha je zacílena na mladé a romanticky laděné duše. Pokud máte v oblibě Smečku, Dnem i nocí, Akademii Evernight, Tygří ságu nebo Kroniku Drakeových, jistě u vás uspějí i Paranormálové.

Vydal:Fortuna Libri; 2012