Nancy Holder, Debbie Viguié: Vlčí pramen – Proměna

Literární recenze / 2.11.2012 /

Katelyn Claire McBrideová žije sama s matkou v Santa Monice. Její otec zemřel už před lety a silné zemětřesení ji nakonec připravilo i o druhého z rodičů. Jediným jejím příbuzným zůstává dědeček z otcovy strany Mordechai McBride, bývalý profesor filozofie, v současnosti rekreační lovec, který žije v okolí zapadlého lázeňského městečka Wolf Springs v Arkansasu. Na  Kat čeká divočina, noví spolužáci, tajemná místa a podivná smrt místní středoškolačky. V lesích okolo Wolf Springs se děje něco podivného…

Skoro sedmnáctiletá Katelyn je typická městská holka. Sní o kariéře tanečnice a gymnastky, na což se tvrdě připravuje. Zároveň pomáhala své matce v taneční škole. Ve volných chvílích si užívala dívčího života se svou nejlepší kamarádkou. Ze dne na den její život změnil kurz neočekáváným směrem, ale rozhodně ne naposledy. Kat se s nástrahami osudu pere, jak nejlépe dokáže. Snaží se jako vegetariánka vyrovnat s loveckou zálibou svého dědy, s nepřátelským kolektivem ve škole i s tajnůstkařením obyvatel.

Mordechai McBride není zrovna ideální opatrovník pubertální dívky, protože rozumný člověk přece nepřivede vnučku do míst, kde za záhadných okolností umírají mladé dívky. Lekce střelby nejsou omluva. Katelyn dostane jako průvodce a taxi do školy místního náladového mladíka Tricka, který úžasně vychází s jejím dědou, ale o poznání hůře s její novou kamarádkou. Cordelia žije ve Wolf Springs i se svou divnou rodinkou, která se skládá z jejího duševně labilního otce, potměšilých vdaných sester a dvou bratranců. Starší z Cordeliných příbuzných, Justin, rebel na motorce, Kat záhadně přitahuje, i když už je pár let zadaný.

Městečko Wolf Springs, středoškolský fotbalový tým Timber Wolves, ve školním znaku vlčí hlava, v kostele na vitráži tajemný světec a vlk, seminář Jacka Bronsona o nalezení vlčí podstaty v člověku – slovem vlk se to okolo upadajícího lázeňského střediska jen hemží. Moc tomu nepomáhá výskyt vlků v okolních lesích, vytí a bubnování Bronsonových účastníků a tajemná legenda o stříbrném dolu. Zůstavá otázkou času, kdy se na scéně objeví nějaký vlk nebo vlkodlak, ale autorky Nancy Holder a Debbie Viguié celou situaci pojaly naprosto nečekaně.  Příběhu nevládne pouze něžná romantika, která často doprovází knížky v žánru YA, ale temná hororová atmosféra, kdy jde doslova o život.

Vlčí pramen – Proměna je napínavý a čtivý příběh se sympatickou hrdinku, ke které budou mít blíže spíše mladší čtenářky. Nechybí slušná dávka tajemna a záhad, milostný trojúhelník i nečekané zvratové situace. Všechno je jiné, než se na první pohled zdá. Bohužel první díl série končí naprosto neočekávaně, jako kdyby někdo knihu rozseknul a druhou polovinu ukradl tiskařský šotek. Kat získala pár nápověd, ale naprosto nic podstatného nevyřešila. Netrpělivější povahy by si měly Proměnu schovat do knihovničky a počkat si na pokračování, jinak se vystavují riziku, že budou své okolí týrat abstinenčními příznaky.

Jedna jediná výhrada směřuje k obálce, na které cení zářivě bílý chrup upírka. Název knížky zní Vlčí pramen, takže příště by to chtělo tematicky vlka. Jinak to může být pro čtenářky značně zavádějící.

Vydal: Alpress; 2012