Scott Westerfeld: Speciálové

V románech Oškliví a Krásní nás Scott Westerfeld zavedl do 300 let vzdálené budoucnosti, která vypadá téměř utopicky. Kdo by nechtěl žít ve světě bez násilí a válek, kde se zbytečně neničí příroda, kde jsou všichni zdraví a krásní? To by ovšem nesmělo následovat slůvko „ale“… a taky organizace zvaná Speciální případy.

Existuje-li v tomhle světě noční můra, jsou jí Speciální případy. Nevědomí krásní s chirurgicky upravenými mozky, kteří se chovají podle pravidel, se s nimi nikdy nemuseli setkat a dál si sní své sladké sny o dokonalosti a věčné zábavě. Avšak těch pár jedinců, kteří skákají ze střech, chodí do zakázaných měst a hledají vzrušení, aby byli „svěží“ a „epesní“, už s nimi mělo tu čest, a že se nejednalo o příjemné rande při měsíčku, je asi celkem jasné. Mezi tyhle problémové Krimy patřila i šestnáctiletá hrdinka Tally, teď se však stala svou vlastní noční můrou. A neskutečně si to užívá! Není totiž jen obyčejná Speciálka, je spolu s dalšími Krimy speciálním Speciálem – Řezačem. Úkolem Řezačů, v jejichž čele stojí Tallyina kamarádka Shay, není nic menšího než vypátrat Nový Kouř – město uprchlíků a vzbouřených ošklivých. Město, kde žije David, do nějž byly obě dívky při pobytu v Kouři zamilované.

Román se rozjíždí pomalu, a budí navíc zprvu dojem, že autor napsal již potřetí stejný příběh o vzpouře Tally proti všem. Co bylo originální a zábavné v prvním díle, už najednou čtenáři nestačí, chce nový nápad a přitažlivou zápletku plnou nevšedních dobrodružství. Té se ovšem dočká až v druhé polovině příběhu. Nová, chirurgicky upravená Tally svým přístupem ke všemu průměrnému, dokonce i k Zanemu – kterého snad miluje, i když je jí špatně už jen z pohledu na jeho nedokonalost – už asi lezla čtenáři pěkně na nervy. Přát si, aby hlavní hrdince někdo už konečně nasázel pětadvacet, je možná dost zvláštní, ale ona je tak protivně „svěží“, že potřebuje řádně nakopnout, aby se vzpamatovala. Autor naštěstí včas zakročí, hrdince podtrhne nohy, a čtenář má zase komu držet palce. Tahle Tally, když je sama sebou, dokáže neskutečné věci – třeba i neúmyslně rozpoutat válku a pak… To ať už si přečte v knize každý sám.

Budoucnost z pohledu Scotta Westerfelda vypadá na jednu stranu utopicky – ukazuje přece svět bez válek, svět dokonalé krásy, zdraví, zábavy a ekologického hospodaření. Na straně druhé se ale jedná jen o zlatou klícku s typicky dystopickými prvky – pevným řádem a neustálou kontrolou nad životy všech obyvatel. Zúžený náhled na svět i příběh z pohledu Tally však bránil v pochopení širších souvislostí a nechával řadu nezodpovězených otázek. V tomhle díle ale autor konečně odhalil existenci okolního světa a způsob jeho fungování, příběh tak dostal další rozměr. Z malých bouřek způsobených náctiletou dívkou vrhnul čtenáře do celosvětového tajfunu, což ale s sebou přineslo odosobnění vyprávění v závěru, kdy byly probíhající události jakoby odvysílány ve zprávách, a vytratilo se tak vzrušení z přímého dění.

Třetí díl přinesl do jisté míry logické a předvídatelné ukončení příběhu, čímž může připomínat jinou oblíbenou dystopii pro mládež – Hunger Games. Nejvíce poutavým zůstává první díl Oškliví, jenž překvapil svou originalitou světa krásných a dokonalých a vším, co se za tím skrývá. Knihy Krásní a Speciálové sice tento svět rozvinuly, ale zároveň připravily čtenáře o tajemno a napětí z neznámého. Zdali se dá považovat mírně optimistický závěr u dystopického příběhu za vhodný, nechám už na každém, osobně s tím mám docela problém.

Scott Westerfeld nejen touto trilogií, ale i třeba sérií Leviatan dokazuje, že umí zdatně vyprávět nevšední příběhy pro mládež, a tak se nechme překvapit, co pro čtenáře připravil v románu Kompars, odehrávajícím se několik let po událostech z původní trilogie.

Westerfeld, Scott: Speciálové (Specials)
Nakladatelství: Triton
Překlad: Zdeněk Uherčík