L. J. Smith: Tajemství upírů (Říše temnot 1)

Literární recenze / 13.10.2012 /

Nakladatelství Fragment přináší příznivcům fantasy žánru další sérii od L. J. Smith, která má na kontě Upíří deníky, Tajný kruh a Temné vize. První díl ze série Říše temnot s názvem Tajemství upírů zavádí čtenáře do tajemného společenství paranormálů, kteří sice žijí ve světě lidí, ale ti o tom nemají ani ponětí.

Nemohla si vzpomenout, k čemu žlučník je, ale byla si naprosto jistá, že ho nepotřebuje. Žádný orgán s tak hloupým názvem nemůže být důležitý. (str. 19)

Poppy se dozvídá, že má rakovinu slinivky a zbývá jí jen pár týdnů života. Nejlepší kamarád James se snaží přijít na způsob, jak ji vyléčit, ale nabízí se pouze jediné řešení – proměnit ji v upírku. Jenže bytosti z Říše temnot nesmí o svém druhu nic prozradit žádnému člověku, tím spíš, pokud jej milují, což je také zakázáno. Za porušení pravidel hrozí poprava. Pokud tedy bude Poppy s proměnou v upírku souhlasit, ještě to neznamená, že má vyhráno. Boj o život začíná…

Středoškolačka Poppy Nothová vypadá jako malý roztomilý skřítek, zatímco její pohledný bratr Phill je vysoký blonďák. Sexy James je Poppyin nejlepší přítel, a ačkoliv se lidé domnívají, že navázali platonický vztah, ona ho roky miluje a v duchu jim plánuje společnou budoucnost. Neustálé střídání emocí je vyloženě pubertálním jevem, i když musím ocenit, že dívka přijímá informace ohledně svého brzkého skonu docela statečně. Uvědomuje si, že pokud se promění a přežije, bude muset opustit všechno, co zná, aby mohla žít jinak.

Sedmnáctiletý James Rasmussen je lamie, což znamená, že se narodil jako upír  ̶  nebyl v něj proměněn. Má stejný růstový spurt jako normální děti, ale mentalitu odlišnou  ̶  od mala ho fascinovaly mrtvolky zvířat, umí číst myšlenky, je bledý, silný a rychlý. Lidé Jamese považují za záhadného a domýšlivého, jenže ve skutečnosti je to osamělý kluk, který touží po lásce, jíž se mu nedostává. Jamesovi rodiče jsou chladnokrevní a bezcitní a takového chtějí mít i svého syna. Na upíra mi připadá James pozoruhodně naivní a hloupý, když své tajemství vyzradí Poppy bez obšírnějšího vysvětlení, jaké to pro něj bude mít důsledky. U Poppy to lze ještě pochopit, ale že svou chybu zopakuje před jejím bratrem, který se chová jako idiot, a nechá ho žít, to už je příliš nelogické chování.

Světový bestseller od autorky L. J. Smith je vyprávěn ve třetí osobě z pohledu Poppy a Jamese. Hororová atmosféra s ponurým nádechem je nejemočnější v nemocnici, a já nedokážu objektivně posoudit, zda je to autorčiným umem, či nemocnicí, z níž mám hrůzu. Zápletka je velice jednoduchá – děvče umírá a její milovaný je ochoten udělat cokoliv, aby jí zachránil. Klidně i riskovat vlastní život. Autorka srozumitelně vysvětluje vědeckou stránku věci při proměně v upíra včetně důvodu, proč potřebují každý den krev.

Série Říše temnot vznikla v 90. letech a nyní čítá deset dílů. V současné době už čtenáře jen tak něco nepřekvapí, takže na dnešní dobu není Tajemství upírů příliš originální, o to horší je, že v čele stojí tuctoví hrdinové. L. J. Smith píše s jistou dávkou naivity, a stejně jako u ostatních jejích knih, i tato patří k odpočinkové četbě pro mládež. Uzavřený závěr knihy dává tušit, že se jedná o samostatný příběh a dle anotace dalšího dílu Prokleté sestry je patrná změna protagonistů, což může sérii prospět.

Vydal: Fragment; 2012