J. Patterson, G. Charbonnet: Čarodějka a čaroděj

První díl z trilogie Čarodějka a čaroděj představuje čtenářům ponurou dystopii, jež se nese v duchu proroctví, tragédií, neštěstí a zrady.

Wisteria a Whitforde Allgoodovi jsou obviněni z čarodějnictví a ještě téže noci je vojáci z Nového řádu odvádí do vazby. Wisty z ničeho nic vyšlehnou z rukou plameny a Whit rozpoutá tornádo, takže na tom zřejmě něco pravdy bude. Do té doby ani jeden z nich nikdy nečaroval, a proto se zdráhají uvěřit, že to dokážou. Jediný, který je Jediný, jim dává šanci na záchranu, pokud se zřeknou všeho, čemu věří, včetně své svobody a rodiny. Po odmítnutí jeho úžasné nabídky jsou odsouzeni k trestu oběšením a jedinou možností, jak přežít, je útěk.

Patnáctiletá Wisty se dlouho domnívá, že se vše odehrává jen naoko. Zjištění, že je čarodějka, ji šokuje, ale pak se z této novinky raduje. Raději by přijala fakt, že se zbláznila, než aby čelila realitě. V okamžicích, kdy chce zemřít nebo by upřednostnila provedení lobotomie, u mě ztrácí body. Sedmnáctiletý Whit dovede být vtipný, ačkoliv načasování nemívá úplně ideální. Pohledného chlapce ve snech navštěvuje přítelkyně Celie, po níž se před třemi měsíci slehla zem, a vychází najevo, že se z ní stal duch.

Sourozenci pomalu objevují rozsah svých schopností a za chodu se je učí používat. Jakožto magie neznalým jim proto kouzla nevychází vždy tak, jak by si představovali. Diví se, jak mohly jejich životy projít tak rychlou a podivnou proměnou. Sadistická vrchní sestra je týrá, hygiena žádná, a stejně tolik mají i jídla a pití. Podle všeho by měli být sourozenci dávno mrtví. Ve vězení však raději zírají do stropu, místo aby probírali nastalou situaci, či zkoumali magickou knihu, kterou rodiče dali Whitovi. Oblak tajemna se vznáší nad Jediným, který je Jediný, a čtenář musí uvažovat nad tím, zda má nadpřirozené schopnosti, nebo jen čaroděje využívá. Postupně získává čím dál větší moc a kontrolu nad normálním světem a chce víc.

„Pokud jde o vybavení tohoto pokoje, povšimněte si prosím, že jediné vaše okno vede na západ a vidíte jím černý prostor ventilační šachty táhnoucí se do výšky deseti pater, na jejímž dně je zabudovaná turbína, která by za necelých deset vteřin nadělala sekanou i z plejtváka obrovského. Nebojte se do ní kdykoliv skočit.“ Pokračoval jako hotelový zřízenec, který hostovi popisuje vybavení toho nejdražšího apartmá. „Taky zde máte vlastní polosoukromou koupelnu vybavenou speciálním toaletním papírem, který je tak heboučký a vzdušný, že byste se vsadili, že vůbec neexistuje.“ (str. 59)

Autoři vypráví příběh střídavě z pohledu sourozenců Wisty a Whita Allgoodových. Děj se odehrává v současném světě, ale depresivní atmosféra včetně popisů navozuje pocit, že se nacházíme v době za druhé světové války. Po volbách je nastolena nová vláda, která hodlá zlikvidovat vše, co se vymyká normálu.

Knihu obohacují zábavné metafory a hlášky, ale určitá shrnutí či fráze vyznívají příliš poeticky či zmateně a působí přehnaně. Už jen označení hlavního záporáka „Jediný, který je Jediný“ namísto jména či jednoduché přezdívky čtenáře otravuje a má pocit, že šlo autorům pouze o zaplnění volného místa.

Čtenář neustále vstřebává spoustu nových informací, ale naštěstí se vše poměrně jednoduše vysvětlí. Hlavní hrdinové se chovají podle svého věku a mnohdy i naivněji, k srdci mi tedy nepřirostli. Snad proto jsem po přečtení knihy nezažila ono rozechvělé očekávání dalšího pokračování. Román Čarodějka a čaroděj bych doporučila především mladším čtenářům ve věku 12–15 let.

Vydal: Albatros; 2012