Tanya Huffová: Kouř a stíny

Několik let po dokončení řady knih o torontské soukromé vyšetřovatelce Vicki Nelsonové se kanadská spisovatelka Tanya Huffová rozhodla do stejného prostředí městské fantasy vrátit a zaměřit se tentokrát na vedlejší postavu dřívější série – obyčejného kluka z ulice Tonyho Fostera, kterého si vzal pod ochranu upír Henry Fitzroy. Třídílnou spin-off sérii Krevních pout otevírá kniha Kouř a stíny.

Tony Foster začal nový život. Rozhodl se natrvalo usadit ve Vancouveru, najít si práci a zapomenout na ošklivé období dospívání i zkušenosti s nadpřirozenem. Chtěl by to někam  dotáhnout ve filmovém průmyslu, prozatím se mu ale podařilo uchytit pouze na pozici asistenta produkce při natáčení druhořadého televizního seriálu Nejtemnější noc o upířím detektivovi. Každá pracovní zkušenost a šance na samostatnost se však hodí, zvlášť v případě, kdy ho skutečný upír Henry Fitzroy nikdy docela nespouští z očí ani po vzájemné dohodě, že si oba půjdou svou vlastní cestou. Ochranářské sklony Nočního tuláka ale Tonymu nakonec přijdou neobyčejně vhod, když se při natáčení seriálu začnou odehrávat podivné věci.

Catherinin stín se natáhl od jejích nohou směrem k němu. Tony zkřivil ústa do úsměvu, ukázal na prstech patnáct minut, přikývl, když kývla ona, a díval se, jak spolu se sebou znovu zavírá dovnitř i stín. Přemýšlel, jestli by neměl něco říct. Něco udělat. S čím? Se stíny? (str. 30)

Oživlé stíny. Zdánlivě nevinná věc, kterou lze svést na přepracování nebo hrátky světla s lidskýma očima, se promění ve vážnou hrozbu v okamžiku, kdy začnou umírat lidé stíny posedlí. Nechat věc jen tak nepřipadá v úvahu, neuvěřitelné vysvětlení, které Tonymu poskytne seriálová specialistka na zvláštní efekty Arra Pelindarková, ale není právě to, co by si přál slyšet. Náš svět stojí na prahu ničivé invaze Pána stínů a podle Arry neexistuje žádný způsob, jak ji zastavit. Sama by o tom měla jako čarodějka a poslední přeživší z jiné reality, kterou již stíny ovládly, něco vědět. Nastal čas, aby se opakoval stejně pochmurný scénař, nebo by mohlo být tentokrát všechno jinak?

„Takže, Tony…“ Arra se opřela o polštáře pohovky a přehodila si nohu přes nohu, čímž dala najevo, že i když Henry jejím sebevědomím možná trochu otřásl, v žádném případě ho nezničil. „…co ode mě ty a tvůj přítel…“ podvědomě kmitla očima k místu, kde stál Henry, „…vlastně očekáváte?“ (str. 89)

V původní sérii Krevních pout měl Tony Foster poměrně upozaděnou roli, patřil ke stálým postavám, ale nikdy ho čtenář neměl možnost poznat blíž. V trilogii Kouř se Tony dostal do středu pozornosti a vyrostl z kluka, který se stále ohlížel přes rameno a má příliš důvěrné styky s policií, v někoho, kdo si cení nové šance a je rozhodnutý ji využít. V žádném případě nevyhledává nebezpečí a nejen tím se výrazně liší od hrdinky předchozí řady knih Vicki.

Spolu se změnou vypravěče se v Kouři a stínech proměňuje i ústřední zápletka, netočí se už kolem vyšetřování kriminálního případu, ale začíná náhodným střetem s nadpřirozenem. Knihu je možné číst bez znalosti Krevních pout, jejich fanouškům ale jistě udělají radost malé připomínky minulých událostí roztroušené mezi stránkami.

Tony pokrčil rameny. „Několik let jsem žil na ulici v Torontu. Nebylo to poprvé, co jsem viděl někoho mrtvého. Čtyři nebo pět chudáků tam umrzne každou zimu.“ O dítěti, jehož duši vysál mrtvý egyptský čaroděj, se nemělo smysl zmiňovat. (str. 38)

Přechod od poměrně nepoddajné Vicki k Tonyho lehkému tónu, hláškám, pohotovosti a sebejistotě přidává knize na dynamice, celkově se ale od svých předchůdkyň příliš neliší. Tanya Huffová si ustálila přímočarý a civilní styl, kterého se drží i v tomto případě. Tony může být gay, ale v milostném životě to má stejně komplikované jako Vicki, včetně potíží s lehce majetnickým upírem. Henry Fitzroy zůstává věrný své roli Nočního tuláka, ale i Knížete lidí, jenž má potřebu chránit to, co jednou považuje za své, ať už by měl při tom zaplatit jakoukoliv cenu.

Ostatní postavy členů štábu v čele s čarodějkou Arrou příliš nevynikají a ani příběh samotný neslibuje zásadní zvraty, když postupuje kupředu v sérii předvídatelných konfliktů s nepřítelem. Přesto stránky na poměrně rozsáhlý román ubíhají rychle, vyprávění nikde nezadrhává a náhled do zákulisí natáčení televizního seriálu je podán zajímavě a s nadhledem.

Kouř a stíny nejsou objevnou knihou, ale vše vynahrazují příjemným humorem, zábavnými dialogy i slibem do budoucna. Nesnaží se hrát podle současných klišé a standardů městské fantasy, a proto si rozhodně zaslouží pozornost.

Vydal: Brokilon; 2012

Koupit knihu