Lisa McMann: Lovkyně snů 2 – Vstříc temnotě

Janie Hannaganová se od dětství propadá lidem do snů, což jí ničí osobní život. Sbližuje se s Cabelem, který pracuje v utajení jako detektiv a ve škole vystupuje jako rebel. Janie dostává nabídku, aby mu s případem pomohla, a díky její schopnosti je nakonec zatčen drogový dealer.

Janie: „Nemohli bysme o víkendu přestavět nábytek?“ zeptá se ospale. „Abys mi hnedka ráno nesežehnul oči všema plamenama, co jich má satan v pekle, když spím tady?“ (str. 31)

Janie s Cabelem jsou pověřeni tajným úkolem – mají na Fieldridgeské střední škole vypátrat sexuálního delikventa. Janie vstupuje učitelům i studentům do snů, a když to k ničemu nevede, nadřízená z ní udělá volavku. Netrvá dlouho a Janie začne podezírat jistého učitele, ale co když se mýlí? Zvládne psychický nátlak a vpády do snů hned několika podezřelým a potencionálním obětem?

Janie se zaškoluje v umění získávání informací, šifruje své poznámky a snaží se dokázat Cabelovi, že není žádná křehotinka. Ve škole kvůli utajení musí předstírat, že se s Cabelem nemilují, což je frustruje. Janie se zapsala na psychologii, aby se naučila profilovat podezřelé osoby, cvičí kvůli lepší kondici a chodí na kurz sebeobrany. Konečně také začíná zjišťovat, co všechno dovede, a procvičuje své schopnosti, kdykoliv se na to cítí dost silná.

Marta Stubinová za sebe dlouho hledala náhradního lovce snů, takže když našla Janie, konečně mohla odejít na druhý břeh. Janie dostala od kapitánky složky slečny Stubinové, z nichž se dozví více o  fungování schopností Lovkyně snů a zároveň o děsivých následcích při jejich používání. Tento dar nebo snad prokletí je trvalé a nelze se ho zbavit, ale slečna Stubinová ji ve snech učí, jak se s tím vypořádat.

Citlivý Cabel se o Janie láskyplně stará a dohlíží na to, aby měla vždy po ruce něco k jídlu, protože ona na to zapomíná. Cabel medituje a snaží se do jisté míry ovládat své sny, aby si Janie odpočinula, když u něj přespává. Ačkoliv toho spolu hodně zažili, příliš dobře se neznají. Jejich vztah se vyvíjí a prohlubuje jak po emoční, tak po fyzické stránce. Cabel s Janie soucítí a rozumí jí víc než kdokoliv jiný. Vydrží však jejich vztah tolik zkoušek a útrap?

Lisa McMann píše ve vážnějším duchu, dochází na ironické a humorné komentáře, nadsázku, slangové výrazy a občas peprnější nadávku. Popisy okolí se střídají s myšlenkami hlavní hrdinky, dialogy a sny. Příběh se odehrává během prvních pěti měsíců roku 2006 a kapitoly obsahují data a časové údaje, což značně zpřehledňuje jednotlivá období ze života mladé Lovkyně snů. Fantasy příběh je vyprávěn ve třetí osobě z pohledu Janie, plyne středním tempem a vykazuje prvky romantiky a detektivky. Autorka nepopisuje erotické scény, ačkoliv na polibky a neškodné osahávání dojde.

V okamžicích, kdy chce autorka něco zdůraznit, seká za sebe místo plynulého vyprávění krátké věty, které narušují spád a čtenáře v tak častém měřítku hodně iritují. Odhalení hlavního padoucha není příliš velkým překvapením, jelikož na něj všechno ukazuje hned od začátku. Finále je popsáno realisticky a díky inteligenci jistého učitele je dramatické a napínavé.

Vstříc temnotě je druhým dílem z edice Lovkyně snů a jistě se bude líbit nejen mladšímu publiku, ale i čtenářům hledajícím knihu s nádechem tajemna a jednoduchou zápletkou.

Vydal: Fragment; 2012