Vladimír Liška: Upíři a Vlkodlaci v českých zemích

Vybaven ostrými dlouhými špičáky zakusuje se své oběti většinou do krku. Živí se lidskou krví, tím si zabezpečuje nesmrtelnost. Zahnat jej může jen křesťanský kříž nebo zápach česneku. Jedinou možností, jak ho zabít, je zarazit mu opálený kůl do srdce.
Vampýr – mytické stvoření…

Žijeme v 21. století. Elektřina, internet a telefony jsou pro nás neodmyslitelnou součástí našeho bytí. Těžko jen pomyslet či uvěřit představě, že by mezi námi mohly pobývat bytosti nám podobné vzhledem, ale přesto tak odlišné svou přirozenou povahou a chováním. Vladimír Liška se nám tuto problematiku snaží objasnit a reálně podat.

Známe mnoho upírů, ať už slavného Draculu, uherskou šlechtičnu Alžbětu Báthoryovou, či českokrumlovskou Eleonoru von Schwarzenberg. Ale co takhle fenomén psychického vampyrismu? A co teprve lykantropové? V této knize mají oproti upírům slabé zastoupení. Ovšem legenda řeckého krále Lykaóna je příjemným zpestřením. Období 15. – 16. století je v podání autora velmi rušné pro Evropu, co se vlkodlaků týče. Takže i jejich milovníci si přijdou na své.

Osobně mě nejvíce zaujala osmá kapitola – upíři a vlkodlaci ve světě moderní vědy. Nestojí zde, jak by se někteří mohli domnívat, jak moderní upíři surfují na internetu, nýbrž pohled moderní vědy na nemoci, jako je vzteklina, sadistické úchylky či porfyrie. Podle mne je to velice zajímavý a snad i pravdivý úsudek, jak si vampyrismus a lykantropii vysvětlit. Nebo když nic jiného, alespoň zpodobnit.

Pokud vezmeme v potaz, že v názvu knihy jsou uvedeni jak Upíři, tak i Vlkodlaci, vytkla bych autorovi převažující množství informací o upírech a zanedbání vlkodlaků. Dostatek poznatků v jednotlivých kapitolách ať už o jedincích nebo samostatných stoletích poukazují na informovanost autora na toto téma. Taktéž ilustrace u jednotlivých kapitol bych ocenila.

Zajímá-li vás historie, máte-li rádi záhadné okolnosti a fascinující-li vás tajemství ze světa nemrtvých, pak je kniha Upíři a Vlkodlaci v českých zemích určená přímo pro vás. Chcete-li vědět, jak fungují cykly luny na postižené vlčí nákazou a jak je tohle všechno propojeno s historií českých zemí, tak si udělejte čas, pohodlně se usaďte a pusťte se do čtení. Záhadné bádání v historii Čech vás zajisté zaujme.

Vydalo: Nakladatelství XYZ; 2011