Jeaniene Frost: První rudá kapka

Literární recenze / 26.10.2011 /

Denise MacGregorové dá ďábel Raum ultimátum: buď mu Denise přivede uprchlého služebníka Nathaniala, nebo Raum vyvraždí celou Denisinu rodinu. A jediný, na koho se může Denise obrátit o pomoc, je upír Spade.

Je to rok, co Denise přišla při útoku nemrtvých o svého manžela, a teď ji chce jiná nadpřirozená stvůra, ďábel Raum, připravit i o další členy rodiny, pokud mu nepřivede Nathaniala, Denisina předka, který se upsal ďáblu výměnou za nesmrtelnost. A to se Denise po smrti svého muže zařekla, že se světem nemrtvých – upírů, ghúlů a duchů – nechce mít nic společného. Teď jí nezbývá, než požádat o pomoc jednoho z nich, upíra jménem Spade. Společně se vydají hledat Nathaniala, záhy však zjistí, že za jeho zmizením není strach z Rauma, ale obchod s upíří drogou.

Nakladatelství Baronet přináší na český trh první díl série Svět nočních lovců spisovatelky Jeaniene Frost. Kniha je spin-offem série Noční lovci, kterou na příští rok chystá nakladatelství Fantom Print, a bohužel je tato skutečnost, že se jedná o navazující sérii, na příběhu znát.

Autorka předpokládá, že čtenáři Noční lovce četli, a proto v příběhu na události této série odkazuje, či se přímo v podobě vzpomínek hlavní hrdinky vrací k některým scénám z předcházejících knih. Je zřejmě, že se tím snaží uvést čtenáře, kteří sérii Noční lovci nečetli, do situace, ovšem  její záměr se nedaří. Pro české, a potažmo i slovenské čtenáře je to velkou nevýhodou, jelikož další vysvětlení událostí či přiblížení  děje se  nekoná, a čtenář tak jen tápe a snaží se chování hrdinů – nebo spíš  hlavní hrdinky, z jejíhož úhlu pohledu děj sledujeme – pochopit, ale místo toho se v ději často zcela ztrácí. Jednání hrdinky proto může čtenáři připadat nelogické či přímo dětinské. Jelikož ale pozadí příběhu, předestřeném autorkou v hlavní sérii, čtenář nezná, cítí, že mu něco chybí, že mu něco uniká, a ví, že nezjistí, co to je, protože hlavní série českým a slovenským čtenářům není ještě v překladu dostupná.

Příběh sám moc neosloví. Jedná se o klasickou romantickou zápletku stylu „dívka se dostane do maléru a chlapec ji musí zachránit“. Nic nového, nic, co by žánr PR či UF (paranormal romance či urban fantasy) ozvláštňovalo a obohacovalo, jelikož  kromě několika skutečností týkajících se Denisiny krve se mnoha překvapení nedočkáme. Až na závěrečnou bitvu mezi „dobrými“ a „zlými“ nemrtvými příběh, jenž sice překypuje akčními sekvencemi i momenty jiskřícího sexuálního napětí, čtenáře do děje vtáhnout nedokáže. Chyba možná vězí v  nepropracované zápletce, jež byla od počátku zamýšlena jako romance, která si klade za cíl v první řadě dát Denise a Spade dohromady jako pár. Detektivní akce a pozadí příběhu tak působí jako pouhá vata, již je potřeba k základní struktuře přidat, aby děj aspoň zdánlivě splňoval představy čtenářů o tom, že čtou román ze žánru urban fantasy, případně jeho milostné odnože paranormal romance.

Na druhou stranu  ovšem samotný styl překladu do jisté míry ovlivňuje dojem z příběhu. Zvláště pokud  budí zdání nepříliš kvalitně odvedené práce, v níž hrdinové nadávají starými dobrými českými Prčicemi (které v reáliích románu americké autorky bijí jako pěst na oko). Samotné vulgarismy jsou natolik zjemnělé a celé věty  tak zvláštně koncipované, že mluva hrdinů nepřipadá čtenáři realistická.

Napětí mezi hlavními hrdiny dosahuje bodu mrazu, ačkoli se nám autorka snaží vsugerovat opak, protože Denise a Spade jsou si od první chvíle prvoplánově souzeni. Bohužel kniha přináší nulové napětí také v detektivním pozadí příběhu. Událostmi Denise proplouvá se samozřejmostí, jako by věděla, že vše dobře dopadne, a to i ve chvílích, kdy jí jde o život. V žádném momentu knihy se o žádného hrdinu neobáváme, v jakkoli smrtelném nebezpečí se ocitne.

První rudá kapka osloví ty, kteří dávají přednost romantickém příběhu o tom, jak (s lehkou nadsázkou řečeno) upír a žena ke štěstí po mnoha peripetiích s nadpřirozenými bytostmi přišli. Jiné neosloví vůbec, protože žánru, ani romanci, ani urban fantasy nepřináší nic nového.  Další čtenáře si třeba získá až po vydání Nočních lovců, protože pak teprve budou mít čtenáři pořádek v tom, v jakém světě se příběh odehrává, co se stalo předtím a proč postavy jednají, jak jednají.

Do té doby se jedná jen o průměrnou romanci s nadpřirozenými hrdiny. A to je v dnešní době, kdy na knižní trh přicházejí stále nové a nové kvalitní UF a PR série a další se chystají, poměrně málo.

Vydal: Baronet; 2011