Lynn Flewelling: Noční běžci 3 – Zrádcův měsíc

Literární recenze / 6.9.2011 /

Zrádcův měsíc, třetí díl série Nočních běžců, pokračuje ve vyprávění příběhu Aleka a Seregila, dvou bývalých Pozorovatelů, špehů a zlodějů ve službách čarodějů Orësky a skalské královny. Po tragických událostech na konci Příchodu tmy a odchodu z Rhíminee se rozhodli pro jednoduchý život, tak daleko od ostatních a od připomínek minulosti, jak jen to jde.

Uplynuly dva roky a jejich dobrovolný exil náhle končí s doručením poselství od královny. Žádá se v něm po Seregilovi, aby doprovodil její nejmladší dceru jako rádce a tlumočník na diplomatické misi do jeho někdejšího domova – tajemného Aurënenu. Skala utrpěla v probíhající válce s Plenimarem obrovské ztráty a úplné porážce může zabránit jen pomoc od někdejších spojenců faieů. Ti si už po staletí zakládají na své neutralitě a uzavřenosti, a tak další osud světa leží v rukou malé skupinky vyslanců v čele s princeznou Kliou a mladým čarodějem Therem. Pro Seregila, který byl ze své země před čtyřiceti lety vyhnán, však znamená návrat především nutnost čelit minulosti.

Hned po několika prvních přečtených stránkách je jasné, že tento díl bude jiný. Proměnil se tón vyprávění i jeho tempo. Věty plynou s větší lehkostí, zároveň se tolik neobtěžují s doslovným ukazováním všeho, co se kolem děje, a nechávají tak mnohem víc na fantazii každého z nás. Příběh po většinu knihy ubíhá velmi zvolna a jen pomalu odhaluje komplikovanou strukturu odlišnou od předchozích knih. Tentokrát jde mnohem víc o složitou politickou hru doprovázenou detektivní zápletkou než o dobrodružný příběh. Velká pozornost se věnuje také Seregilovi, odkrývají se důvody jeho nuceného odchodu i hrozivé následky, které z něj vyplynuly. Alek vedle něj nemá vůbec lehkou pozici a často mu zbývá jen bezmocně pozorovat přítelovo úsilí vyrovnat se sám se sebou.

Dalším důležitým prvkem knihy je naprostá proměna prostředí. Většina děje se odehrává v zemi dlouho žijících Aurënfaiů, s čímž souvisí nutnost seznámit se s novou, neznámou kulturou. Výhodou je v takových případech velký prostor pro představy a imaginaci, nebezpečím skutečnost, že se veškerý děj může snadno utopit v záplavě popisů. Je pravdou, že detailní pohled na zemi, její obyvatele a místní zvyky zpomaluje vyprávění místy až na míru únosnou, nové výrazy v cizím jazyce i nová složitá jména nepřidávají na přehlednosti a stravitelnosti, přesto je všeho užito tak akorát, aby se neztratila vlastní nit vyprávění a zároveň vynikla jedinečnost a odlišnost celého prostředí.

Napětí do značné míry ustoupilo snaze o budování postav a prostředí, pryč jsou znaky klasické fantasy, dialogy se točí kolem motivů a protichůdných názorů jednotlivých stran vyslanců a jejich hostitelů, veškeré zrychlení a gradace jsou odsunuty až k samotnému závěru. Vyprávění je navíc pojaté z mnoha úhlů pohledu a soustředí se nejen primárně na dva hlavní hrdiny. Ke slovu se, častěji než tomu bylo dříve obvyklé, dostávají i další postavy.

Noční běžci nejsou a přes všechno, co mají napsáno na obálce, nikdy nebyli plánováni jako trilogie. Zrádcův měsíc netvoří pomyslný závěr, ale spíš určitý předěl mezi díly. Zavést hlavní postavu domů, aby si musela zvolit a uvědomit kdo je, i když se tak místo klasického silného a neohroženého hrdiny objeví obyčejný člověk naplněný pochybnostmi a nejistotou, bylo pro pokračování nezbytné.

Hodnocení knihy jednoduše závisí na tom, co od celé série očekáváte. Za předpokladu, že jste příběhy Lynn Flewelling brali vždy do rukou s otevřeným přístupem a očekáváním něčeho trochu jiného, nebudete zklamáni. Jde o poznání uzavřenější knihu, než byli její předchůdci (a budou pokračovatelé), stojí stranou od ostatních, ale přitom neztratila nic na podmanivosti popisů a schopnosti vykreslit zajímavé a živé postavy, přesně jak se stalo zvykem.

Série Noční běžci:
Štěstí ve stínech (ukázka, recenze)
Příchod tmy (ukázka, recenze)