J. R. Ward: Vyvolený milenec

Literární recenze / 11.7.2011 /

Bojovník bratrstva Phury učinil slib a zavázal se pomoci rozšířit upíří rasu o syny a dcery, jež zplodí s kastou žen zvaných Vyvolené. Až poté pochopí smysl věštby svého bratra Vishouse.
To ona je studna… Studna, která se má naplnit. Ona je budoucnost rasy, zdroj dalších bratrů a dalších Vyvolených. Životodárný pramen. (s. 153)

J. R. Ward nám přináší již šestý příběh ze zapadlých, temných uliček Caldwellu, v nichž zuří odvěká, před lidskými zraky skrytá, přesto krvavá a nelítostná válka mezi bratrstvem upířích bojovníků a armádou bezduchých – vojáků, jež vede obávaný Omega, zosobněné zlo snažící se vymýtit upíří druh z povrchu zemského.

Boj s ním vede bratrstvo na dvou frontách. Přímému boji velí král Wrath, jenž do stínů Caldwellu posílá bojovat nebezpečného Rhage, nelítostného Zsadista, bývalého poldu Butche a počítačového génia Vishouse. Phury se zhostil odlišné role ve strategické hře proti Omegovi. Jeho úkolem je plodit se čtyřiceti zvolenými ženami syny a dcery, aby nyní skomírající upíří druh opět povstal. Post Primala, ploditele rasy, převzal po Vishousovi, a ač to byl jeho vlastní nápad, nadšen z něj není. Představa, že zbytek stovky let dlouhého života bude naplněn vynuceným sexem s několika desítkami pro něj cizích žen, se tomuto muži, jenž ještě teplo ženského těla neokusil, příčí. A právě proto si drží v uctivé vzdálenosti i První družku Cormii.

Cormia, jež si je vědoma, jaké role se musí zhostit, ač pro ni není vhodná a už vůbec ne připravená, působí nevýrazně. Tato tichá, milá, hodná, něžná, mírná (doplňte další adjektiva, diplomaticky se vyhýbající slovu nudná) žena je charakterově nejvíce podobná Marisse, na rozdíl od ní se z ní ovšem silná, nezávislá osobnost, která vezme osud do rukou, nestane a čtenáři si k ní svou cestu nejspíš nenajdou.

Phury, muž, který se vždy obětuje pro ostatní a jemuž podrývá sebevědomí jeho vlastní nečisté svědomí v podobě věčně popichujícího čaroděje, je feťák odkládající plnění svých povinností a není moc nadšen z toho, že na něj král i Stvořitelka tlačí, aby dostál svému slovu. On totiž především nevěří, že by po něm nějaká žena, natož krásná Vyvolená Cormia, mohla zatoužit. A ignoruje skutečnost, že ona to vidí jinak.

„Proč, proč bych o tebe neměla stát?“
Poklepal si na umělou nohu. „Nejsem zdravý.“
To je pravda, pomyslela si. Není zdravý, ale s tím, že mu chybí část nohy, to nesouvisí.
„Nechtěla jsem se vnucovat,“ odpověděla. „To je jediný důvod. Pro mě jsi vzhledný jak s nohou, tak bez ní.“
Rysy ve tváři mu zrůznil úžas a pak mu z úst unikl zvláštní pulzující zvuk připomínající … vrnění. „To není vnucování. Jestli se chceš ode mě napít, rád se ti nabídnu.“
Stála bez nutí, hypnotizovaná pohledem jeho očí a rysy v obličeji, jenž pozměnil výraz, jaký dosud u nikoho neviděla.
Toužím po něm, pomyslela si. Chci ho.
(s. 135)

Děj knihy, ačkoli prezentované jako příběh Phuryho a Cormie, na Phurym, jenž po většinu času hulí jednu za druhou, mlátí bezduché nebo touží po své švagrové Belle, a Cormii, která svůj volný čas vyplňuje stavěním věží z hrášku a párátek, pobíháním po zahradě nebo teskněním po jiném životě, rozhodně nestojí. Přespříliš romantický a sladkobolný příběh o muži, který se obětoval pro svého bratra a převzal osud jiného, aby si následně uvědomil, že to není nic pro něj, a aby se nakonec do své vyvolené přece jen zamiloval, tentokrát nedojme.

Tím lanem, které táhne celý příběh, je trojice nerozlučných upířích přátel. John, Qhuinn a Blay spolu sdílí strasti i slasti života mladých bojovníků a scény s nimi jsou podobny vánku, který osvěží v líně plynoucím příběhu Phuryho a Cormie. Zvláště, když skutečná akce začíná ve chvíli, kdy Qhuinnův neuvážený čin ve vyhrocené situaci pořádně zamíchá kartami všech zúčastněných. A především pak, když důsledek jeho činu nahraje bezduchým, kteří díky němu získají proti bratrstvu zbraň, již neváhají využít.

Vyvolený milenec coby příběh Primala a Vyvolené patří k těm méně povedeným romancím. Jako čtenářky milostných příběhů (byť hlavními hrdiny jsou zde upíři a ne třeba sliční horalové ze skotské Vysočiny) chceme sebevědomé, mužné bojovníky, kteří se hrdě postaví všem výzvám a čelí osudu. Ne muže, který fňuká, že ho nechce žena milující někoho jiného, nebo se vyhýbá odpovědnosti, kterou si sám zvolil. Phuryho zázračné konečné prozření vypadá pak vzhledem k vývoji celého dílu více než kýčovitě.

Naproti tomu Vyvolený milenec coby kniha jako celek, kde se mísí milostný vztah výše jmenovaných spolu s peripetiemi, které prožívají mladí upíří přátelé, s proradnými plány, jež zosnují bezduší, a s otevírajícím se příběhem Rehvenge, jemuž bude věnován následující díl, představuje velmi lákavý koktejl akce, napětí, erotiky i romantické lásky.

Pokud vás tato série ze žánru paranormální romance okouzlila, ponořte se do dalšího příběhu, jenž před vámi mistryně žánru J. R. Ward rozprostřela. Ač samotný příběh Phuryho a Cormie neurazí, ale ani neohromí, jako celek ta kniha za přečtení stojí.

Nakladatelství Baronet děkuji za poskytnutí recenzního výtisku.

Ukázka z knihy
Rozhovor s Phurym