Rob Thurman: Přání smrti

"Někdy je toho na vás prostě moc… děje se vám tolik děsných věcí, že máte nakonec jen tři možnosti: můžete si do pusy strčit pistoli, ztuhnete a po zbytek života budete nosit plíny, nebo se prostě oklepete a půjdete dál. Jen kvůli Nikovi jsem si vybral tu třetí možnost." Kal Leandros (str. 110)

Pamatujete si ještě, jakým cliffhangerem minulý díl Běsnění skončil? Vrátili se ólfi, Kalovi příbuzní, o kterých si bratři mysleli, že se jim podařilo je porazit a vyzabíjet. Pár jich ovšem zbylo, no pár, přesně dvacet. A ti všichni, respektive "ty všechny", jak se později dozvídáme, se chtějí Kalovi pomstít. Pomsta ólfi – elfů, jejichž vzhled a vražedné choutky pan Tolkien zřejmě neznal – však neznamená, že po vás jen půjdou a zabijí vás. Ne, oni zabijí všechny, na kterých vám záleží, a přinutí vás na to koukat. A pak seberou vaši o rozum připravenou tělesnou schránku a ještě ji zneužijí. Aspoň takový je jejich plán s nešťastným, osudem pronásledovaným, dvacetiletým Kalem. Jestli se však něco Kal od staršího bratra Nika naučil, tak to, že naděje umírá poslední a že i ólfi jsou smrtelní, i když tu byli dřív než dinosauři, které si dávali k večeři.

Když už má pršet, tak rovnou padají trakaře. Do stvůrami prolezlého New Yorku přijíždějí staří známí Dobromily – upírky a Nikovy přítelkyně. Vlastně jeden starý známý – upír a bývalý milenec Seamus – a dcera Drahomíra, o nichž se však Nikovi Dobromila nikdy nezmínila. Nikova důvěra v milenku je tak dost otřesena, protože když mu nikdy neřekla o těch dvou, co důležitého mu ještě nesdělila? Drahuška jako protřelá lhářka a zlodějka s sebou přináší řadu potíží a způsobí bratrům víc problémů než smrtící ólfi.

Kal a Niko Leandrosovi jsou dva nerozluční bratři, to už přece víme ze tří předchozích dílů této série, jenže pro pochopení hloubky nevšedního bratrského vztahu nám stále pár střípků chybělo. Nikovy vzpomínky na dětství, které vlastně dětstvím nikdy nebylo, protože od čtyř let muselo dítě převzít zodpovědnost dospělých, jsou tím, co nám konečně doplnilo skládačku. Ano, čtete správně, Nikovy, protože tentokrát je příběh vyprávěn nejen z pohledu mladšího Kala, ale i Nika, a je to rozhodně změna k lepšímu. Niko dosud působil velice nereálně a právě nahlédnutím do něj čtenář získává chybějící rozměr příběhu. Kal díky bratrovi dokáže překonat své vnitřní běsy, dokonce už i občas koukne do zrcadla (Pamatujete ještě na Temníka?), otevírání bran v realitě mu však ubírá lidství. Kal konečně dospěl, uvědomuje si svou zodpovědnost a zná řešení, kterým by uchránil své blízké ólfí hrozby, jeho smrt by však zároveň ublížila tomu, kdo je mu nejbližší.

Příběh je opět zábavnou akční jízdou, souboje nejen s ólfi jsou na denním pořádku a lidští Strážci mají co uklízet. Se dvěmi zápletkami si autorka náležitě vyhrála, dotáhla všechny volné konce a přidala pořádně vypjatý závěr. V Kalovi získáváme poněkud temnějšího hlavního hrdinu, protože se v něm stále víc projevují ólfí geny, což je příslibem i do dalších dílů. Díky druhému POV Niko konečně sestoupil z piedestalu mezi nás obyčejné smrtelníky, jen abychom ho však za jeho činy na něj znovu mohli postavit. Zřejmě na něm chtěla autorka ukázat, že i "jenom člověk" si může při správné motivaci poradit se všemi nestvůrami světa.

Po výborném prvním díle V temnotě byly další dva poněkud vlažnější, s návratem hrozivých ólfi a Nikovým náhledem na příběh se však Přání smrti pro mne stává zatím nejlepším dílem série, takže pokud si vás bratři Leandrosovi v minulých dílech získali na svou stranu, tímto pokračováním rozhodně nebudete zklamáni. A pokud je ještě neznáte, bez obav nasedněte do rozjetého vlaku, všechny důležité události z minulých dílů autorka pro nové i zapomnětlivé čtenáře průběžně připomene. A třeba pak dostanete i chuť si to vše přečíst pěkně od začátku…

Vydal: Fantom Print; 2011