Lynn Flewelling: Štěstí ve stínech

Literární recenze / 15.4.2011 /

Americká autorka fantasy Lynn Flewelling není u nás úplně neznámou především díky své trilogii Noční běžci. Skutečnost, že se právě tyto knihy díky péči Fantom Printu dočkají letos  druhého vydání, je pro někoho příležitostí k seznámení, pro jiného k bilancování. Dovolím si to druhé pro tuto chvíli vzít na starost.

Příběh začíná ve vězení. Mladému Alekovi z Kerry nedávno zemřel otec a on se od té doby protlouká, jak to jen jde. Příliš růžově to pro něj v tuto chvíli nevypadá. Nic neprovedl, jen byl ve špatný čas na špatném místě. Anebo naopak byl na tom jediném správném, protože ve špinavé cele potkává potulného muzikanta Seregila a jen díky němu se Alekova vyhlídka na brzkou popravu změní v úspěšný útěk. Ani volný ale nemá kam jít, a tak přijímá Seregilovu nabídku dělat mu průvodce. Brzy zjišťuje, že jeho společník není tím, za koho se vydává. Ve skutečnosti se živí jako špeh. Poté co Alekovi vylíčí několik svých dobrodružství, chlapec kývne na nabídku stát se jeho žákem.

Když tuto nabídku Alek přijímal, netušil, do čeho všeho se zaplétá a jak moc se mu od té chvíle změní život. Ocitá se uprostřed sítě intrik mezi dvěma odvěkými rivaly Skalou a    Plenimarem. Tyto země spolu bojují už po staletí a i to, co zprvu vypadá jen jako spiknutí opoziční šlechty na skalském dvoře, může být počátkem něčeho mnohem vážnějšího. Je na Alekovi se Seregilem, aby odhalili, oč se jedná, a zabránili tak nové zničující válce.

Štěstí ve stínech je klasický fantasy román, který na první pohled ničím nevybočuje z pravidel žánru. Najdete tu standardní "středověké" prostředí, válčící království, zlé černokněžníky a nekromanty, dobré čaroděje, tajemné elfy a zloděje-gentlemany. Příběh je plný dobrodružství, napětí a zvratů, plyne ve správném tempu, přináší humor i temnější podtóny a hlavně vždy drží pohromadě. V čem tedy spočívá jeho zvláštnost?

V malých detailech. Není důležité psát o tom, jak Alek stojí na terase v sídle čarodějů a dívá se na město. Šlo by o zbytečnou scénu, kdyby vás spolu s desítkami jiných pomalu nevtahovala přímo do děje, a nezískávali jste tak pocit, že skutečně příběh prožíváte. A právě v tom tkví zároveň hlavní problém knihy – detaily a pojetí vyprávění vás mohou zaujmout, anebo vůbec ne. A v tom případě se budete nudit.

Příběh je vyprávěn ve třetí osobě z velké části z pohledu Aleka. A právě on a ostatní postavy  jsou tím nejlepším, co kniha přináší. Oba dva hlavní hrdinové – Seregil i Alek – mají za sebou minulost dostatečně tajemnou na to, aby vzbudili zájem, ale hlavně se postupně mění. Alek brzy přestává být vylekaným chlapcem, až zázračně rychle se učí a přirozeně zapadá do své nové role špeha. A Seregil si pozvolna uvědomuje a svádí vnitřní boj s tím, co k chlapci cítí. Věštírna mu předpověděla, že bude Alekovi otcem, bratrem, přítelem a milencem, a tak se i stane. Ale k tomu mají oba dva před sebou ještě dlouhou cestu.

Ani ostatní postavy ale nejsou v pozadí. Seregilův starý přítel Micum Cavish a jeho početná rodina, čaroděj Nysander, jeho věčně  zachmuřený učedník Thero nebo krutý Mardus, ti všichni dostávají potřebný prostor. A s těmi všemi se setkáme i v dalším díle s názvem Příchod tmy (vyjde v červnu), který na Štěstí ve stínech poměrně úzce navazuje. Kniha nemá přímo otevřený konec, ale s pokračováním je poměrně úzce propojena.

Na úvod bylo zmíněno bilancování. Štěstí ve stínech ve světě poprvé vyšlo v roce 1996, další díly brzy následovaly a po dokončení úvodní trilogie (Štěstí ve stínech, Příchod tmy, Zrádcův měsíc) se autorka věnovala své vedlejší sérii Tamír, která se odehrává ve stejném světě, jen mnohem dříve než události Běžců. Brzy se k nim však vrátila a do dnešního dne vydala další dvě pokračování (Shadows Return, The White Road) a jednu povídkovou sbírku s ilustracemi od fanoušků (Glimpses). Na letošek se pak chystá vydání dalších povídek a dopsán je i šestý díl s názvem Casket of Souls. Tolik pro úplnost, do jak velkých rozměrů svět Lynn Flewelling stihl narůst. Svou popularitu si jistě nezískal bezdůvodně. A je jen na vás, jestli v něm najdete to, co hledáte – odpočinek, napětí, dobrodružství, svobodu, toleranci, lásku. Do Nočních běžců se zamilujete, anebo vám naopak neřeknou vůbec nic. A tak to má být.

Vydal: Fantom Print; 2011 (druhé vydání)
Překlad: Hana Vlčinská
Obálka: Jan Patrik Krásný