Hlad / The Hunger (1983)

Filmové recenze / 14.4.2011 /

Čas pomalu plyne, vítr si pohrává se závěsy a v pozadí zní klasická hudba… Hluboko v 80. letech 20. století natočil Tony Scott (bratr slavnějšího Ridleyho) jako svůj debut dílo tolik odlišné od čehokoliv, na co jsme dnes u upířích filmů zvyklí. Získal pro projekt dvě herecké hvězdy – Catherine Deneuve a Susan Sarandon a navíc také Davida Bowieho. A nemohl zvolit lépe.

Hlad je pomalu plynoucí herecký koncert podkreslený skvělou hudbou. V úvodní scéně zní Bauhaus a legendární Bela Lugosi‘s Dead, brzy jsou ale vystřídáni houslemi, klavírem a violoncellem. Považovat film jen za snový a melancholický by ale byla velká chyba. Touha, násilí, sexuální napětí a skrytá krutost tvoří jeho druhou a na první pohled méně výraznou tvář. Osmdesátkový, dekadentní, s originálně pojatým tématem upírství, jednoduchým scénářem, spoustou nedořečeného a poměrně rozpačitým koncem – pro někoho to může být okouzlující film, pro jiného stylově natočená nuda.

Spíše než o horor jde o psychologické drama okolo kultu uctívání krásy a mládí. Nic dnes neděsí tolik jako stárnutí, ani sama smrt ne. Co je ve skutečnosti na upírech tolik fascinující a lákavé, jejich nesmrtelnost anebo věčné mládí?

Miriam a John Blaylockovi loví po klubech gothickou mládež a pijí jejich krev, nejen aby se udrželi naživu, chtějí především zůstat neměnní. Ale zatímco Miriam je tisíc let stará, John se stal jejím společníkem o mnoho let později, a i když mu slíbila věčnost, začíná najednou stárnout a nic tento proces nedokáže zastavit. A Miriam se k němu chová chladně, odcizuje se. Zatajila mu totiž to podstatné, že stejný osud časem potká každého, koho stvořila. Jako upírka zná nejen hlad po krvi a mládí, ale i sžíravý pocit prázdnoty a osamění. Proto neváhá  Johna chladně odsunout stranou a hledat za něj náhradu. Snad cítí, že dělá špatnou věc, ale je to tak pro ni mnohem snazší. Začíná tedy svádět doktorku Sarah Robertsovou, odbornici na výzkum stárnutí, u které zoufalý John hledal pomoc. Kvůli svému strachu ze samoty zajde jakkoliv daleko, ale měla by mít na paměti, že všechno, co udělá, může mít tentokrát následky.

Režie: Tony Scott
Hrají: Catherine Deneuve, David Bowie, Susan Sarandon, Cliff De Young, Dan Hedaya, James Aubrey, Ann Magnuson, Bessie Love, John Pankow, Willem Dafoe, Sophie Ward, Lise Hilboldt, Jane Leeves, Howard Blake

ČSFD
IMDB