Nekroskop 1

Literární recenze / 27.8.2008 /

Kto nepozná, azda najúspešnejšieho britského spisovateľa hororov, má tú možnosť spoznať aspoň jeho brilantné dielo. Ako som raz niekde čítal: “Brian Lumley nepotrebuje desiatky rôznych príbehov a svetov, jemu stačí jeden, ktorý svojou desivosťou prekoná všetci ostatné.” A tak tomu aj v skutočnosti je.

Na túto knihu som narazil vlastne úplnou náhodou, keď som si prezeral knihy vydané vydavateľstvom Polaris. Bolo to okolo roku 2000. Potom som ju objavil v jednom kníhkupectve a spomenul si, že som ju chcel kúpiť už dávnejšie.

Vampyrizmus, nekromancia, nadrirodzené zlo a des, pri ktorom tuhne krv v žilách. Táto veta, ktorá sa nachádza na obálke knihy, azda najtrefnejšie vyjadruje obsah tohto geniálneho diela. Keď ste jedným s tých , ktorým drsní hrdinovia s mečom v ruke nič nehovoria a máte radi skutočný strach, ktorý je naviac vsadený do reálneho sveta, Nekroskop je tá správna kniha pre vás.

Dej prvej, ako ja nasledujúcich štyroch častí úvodnej pentalógie sa odohráva v čase Studenej vojny. Príbeh sa prepletá azda celým svetom a vy sa spolu s hlavnými postavami, dostávate postupne z Ruska cez transilvánske vrchy, Bulharsko, Maďarsko, Východné Nemecko až do Anglicka. Zdá sa vám to príliš rýchle? Žiaden strach, to sme len na začiatku a ešte som nespomenul paranormálne vlastnosti nie jedného agenta. Že je to na vás už priveľa? Verte, že je to len zdanie.

Príbeh vás doslova pohltí (teda aspoň mňa pohltil), zo začiatku možno mierne zmätené preskakovanie z postavy na postavu sa po pár kapitolách ukáže ako úplne normálne a potrebné. Dej je tak zaujímavý a napínavý, že vás udrží pri knihe až do konca. Len málo hororov má v sebe tú moc, že drží čitateľa v napätí každým riadkom a Nekroskop je presne taký.

Krv, intrigy, a tajná služba je tu na dennom poriadku. Niektoré scény sú miestami tak “zvrhlé” až vás zamrazí. Osobne som sa pri niektorých kapitolách tak začítal, že keď niekto zazvonil takmer som dostal infarkt. Dokonca som sa stretol s prípadom, kedy nábožensky založený rodičia nechceli synovi kúpiť túto knihu, pretože ju považovali za satanistickú. Musím však upozorniť, že nič také nehrozí.

Brian Lumley spojil na prvý pohľad nespojiteľné veci a do celého príbehu pridal to, čo by tam človek asi vôbec nečakal. Fyziku a matematiku. Veľmi často sa zaoberá úvahami o cestovaní medzi paralelnými svetmi a to tak realistický až vás prekvapí ako je možné, že to v skutočnosti nefunguje. Elegantne sa vyhol zložitým fyzikálno-matematickým vzorcom a všetko predkladá jednoduchým a prijateľným spôsobom.

Nekroskop je tým dielom, po ktorom siahnete aj viackrát a rozhodne sa nebudete ani raz nudiť.

Publikováno s laskavým svolením hororového webu Necronomicon. Autorem článku je Marcus.