Já, legenda

Filmové recenze / 22.3.2008 /

Není to tak dlouho, kdy do našich kin dorazil dlouho očekávaný film Já, legenda. Sliboval nám solidní porci hutné atmosféry, podbízené impozantními záběry na vyprázdněné ulice New Yorku, podobně jako starší pecka 28 dní poté, jediným člověkem v něm a tlupou krvelačných monster, které jsem měl dlouhou dobu za zombie a ne upíry, ač to nakonec vyšlo stejně.

Já, legenda -  I am Legend

USA, 2007, 100 minut

Originální název: I am Legend

Režie: Francis Lawrence

Hrají: Will Smith, Salli Richardson, Alice Braga, Dash Mihok, Emma Thompson, Darrell Foster, Steve Cirbus, April Grace

Film začíná – tak jak to u těchto filmů zvykem – velkou událostí. Tady to na rozdíl od většiny ostatních není válka, nýbrž vynález léku. A to ne jen tak ledajakého. Jenže hned jak skončí televizní diskuze s vynálezkyní a moderátorkou, následuje záběr pustého, lehce zarostlého New Yorku a nápisu o 3 roky později. A pak už na scénu vyjíždí naleštěný sporťák, přivážející nám našeho hlavní hrdinu v této one man show.

Robert Neville, bývalý armádní důstojník a vědec, spolu s jeho nejlepším přítelem K-9 se bezcílně potulují ulicemi New Yorku, na své nekonečné cestě za čímkoliv. Bytů k prozkoumání je stále dost a dost, a pokud se nedostanou do temných prostor, tak jim ani o život nepůjde. Jednou při lovu vysoké narazí na  budovu, kterou využívá skupina "upírů" jako svůj úkryt. A věci se začnou komplikovat.

Já, legenda -  I am Legend

O vzniku "upírů" se můžeme jen dohadovat, ale nejspíše si máme myslet, že se jedná o virovou infekci protirakovinného léku, o jehož účinnosti se nedá pochybovat, když uzdravil téměř celou lidskou populaci. Vedlejší efekty jako citlivost na slunce a ohavný vzhled pak jen doplňovaly a probouzely jejich posedlost krví a agresivitu.

A tady přichází kámen úrazu. Zatímco první polovina filmu je velmi dobrá, dokáže vtáhnout do tíživé atmosféry, když se Robert se svým psem choulí ve vaně, chodí do videopůjčovny a mluví s figurínami. Jenže pak nastane další zlom v jeho životě, který ještě více nahne vážky zdravého rozumu. A jeho úkryt je prozrazen a útočí na něj vlny monster znovu a znovu, až do samotného finále.

Já, legenda -  I am Legend

Což o to, ty bláznící scény jsou dobré, i když tam film přeřadil z milé post-apo roadstory na lehké psycho, ale závěrečná velká akční bitka, je totální rána vedle. Monstra se probourávají přes cokoliv, a to za použití vlastních hlav. Deus ex machina motiv. Přidání zbytečné figury. Částečné sklouznutí k použití idiotic plotu. A naprosto patetický konec zahrabaly film do toxického bahna průměru, ze kterého ho nevytáhne ani dobrý Will Smith, který přestřelil snad jen v jediné scéně.

Naštěstí zhnusený divák může shlédnout alternativní konec, který byl zveřejněn na DVD nosiči (a pak také samozřejmě na youtube). Jedná se o původní, plánovaný konec, který byl ale po té zavrhnut pro malou akčnost. Mně osobně vyhovoval mnohem více, vzhledem k návaznosti k filmu a happyendu bez tuny patetičnosti. O něco se přiblížil své knižní předloze, kterou jsem přečetl mezi návštěvou kina a uvolněným originálním (ve smyslu původním) koncem.

Hodnocení: oficiální konec 60 % ; původní konec 75 %

Já, legenda -  I am Legend