Dracula II: Vzkříšení

Závěr Draculy doslova vybízel k natočení pokračování, ale ač by se jevilo nejsnazší navázat tam, kde film skončil, tedy tak, že se ženská hrdinka stane novou zabíječkou upírů, tvůrci zvolili jinou variantu a natočili film, který má na první pohled se svým prvním dílem společného jen velmi málo. A na druhý? Možná ještě méně.

Dracula-vzkriseni_posterSnímek, opět vzniklý pod patronací Wese Cravena, je pojen s dvoutisícovkou pouze jediným vláknem a tím je Dracula a způsob jeho smrti. Nenajdeme zde žádnou postavu, kterou bychom znali z jedničky, a dokonce i představitelem Draculy není Gerard Butler, ale Brit Stephen Billington, herec orientovaný hlavně na televizní produkci.

Tato záměna herců má však svůj smysl. Dracula byl totiž spálen a musel se znovu zregenerovat. A regenerace je právě důvodem, proč má démonický hrabě, což v tomhle filmu ani trochu neplatí, nový obličej. Po každém znovuoživení tkáně se jeho tvář totiž mění.

Sám český název napovídá, o čem film bude. Tedy o vzkříšení upíra. Ale v úvodu se nejprve setkáváme s novou a velmi důležitou postavou – s otcem Uffizi, který dostal tvář Jasona Scotta Lee. Nic ve zlém, ale nemohli mu vymyslet ještě horší jméno? K herci s čínskými předky to prostě nesedí.

Uffizi pronásleduje mladou ženu v rozevlátých šatech městem, které se zve Ostrava. Zda se tato scéna v Ostravě skutečně natáčela bohužel netuším. Tato úvodní pasáž ještě není špatná. Páter se utkává s upířími dvojčaty, neboť žena má sestru, která si hrála na její odraz ve výloze. Poměrně pěkně promyšlená akční scéna, ale co se děje dál, s tím si tvůrci moc hlavu nedělali. A to se scénáře i režii chopili ti samí dva pánové, kteří vytvořili Draculu 2000, nikomu tedy své dílo nebyli nuceni předávat.

Jak víme ze závěru prvního filmu, Dracula hoří za úsvitu oběšený na kříži. Zde z něj máme jen ohořelou mrtvolu, která je odvezena do márnice, kde se počíná její pitva. Nutno přiznat, že na tomhle si dali filmaři záležet. Blízké záběry na seškvařenou kůži, rozřezávání skalpelem, vnitřek hrudníku, vše poměrně propracované, i když samozřejmě hlavně kvůli efektu.

A kdo že jsou hlavní postavy, díky nimž má dojít k onomu vzkříšení? Známé tváře zde nehledejte, což vlastně ani nebyl případ Draculy 2000. Většinou mladí herci na odstřel. Film často připomíná pouhou vyvražďovačku, tak proto na odstřel. Ale vezměme to od začátku.

Máme tady skupinu studentů a ochrnutého umírajícího profesora, do něhož je jedna ze studentek zamilovaná. Právě k této mladé ženě, která pracuje v márnici, se dostává ohořelá mrtvola upíra. Spolu s dalším zřízencem, když poznají, že se jedná o upíra, mrtvého unesou a stihnou ještě utéct Uffizimu, který měl pro tělo namířeno.

Další děj se dá shrnout asi takto: Skupina studentů ponoří tělo do krve (unikátní nápad, který vzešel z hlavy ochrnutého), objeví se muž, představí se jako Eric, který je před běsnícím upírem zachrání, Dracula je přikován a jsou na něm prováděny testy jeho krve, kterou chce ochrnutý profesor využít ke svému uzdravení. Je zde ještě postava tajemného muže, který chce tělo odkoupit za 30 miliónů dolarů, jehož spojkou s mladou partou je právě Eric. Závěr je velice „překvapivý“, víc k němu asi nebudu dodávat, ale je jasné, že musí skončit otevřeně, když existuje ještě třetí díl.

Film sám o sobě postrádá skoro všechno. Atmosféra není ani trochu strašidelná, Dracula nevypadá jako charismatický zloduch, ale jako manekýn, kterému se stala ošklivá nehoda s obličejem, hlášky hrdinů jsou trapné, i když měly být jistojistě vtipné. Emoce, které dávají postavy najevo jsou hodny amatérského divadelního sboru, který předvádí svou první originální hru a jen taktak ji stačil secvičit. Místo, abyste truchlily s jejich osudem, jim spíš budete přát pomalou a dlouhou smrt za ty perly, co vycházejí z jejich úst.

Dracula II: Vzkříšení zavrhl vše zajímavé, s čím přišel Dracula 2000. Snová vize, zde není ani trochu působivá, nehraje se na žádné pěkné kulisy ani se nesetkáme s žádnou vizuálně pěkně provedenou scénou, kromě těch akčních, ty se dají sledovat, a upíři jsou představováni jako týpci se super hláškama, což sice bylo už ve dvoutisícovce, ale tady je to dotaženo k naprosté nudné dokonalosti. A pokud v prvním díle zaujala hudba, která se mohla vrýt do paměti, po shlédnutí Vzkříšení si na žádnou ani nevzpomenete.

Dracula 2000 tisíce rozhodně neznamenal žádný přelom v upírském hororu, ale jednalo se o poměrně zajímavý a hodně koukatelný film. Dvojka je nezajímavá, nudná a o ničem a nezachrání to ani miniaturní rolička veterána Roye Scheidera (Čelisti), ani postava Jasona Scotta Lee, která tam nějak prostě nezapadá a asi proto i trochu vyčnívá.

Pokud jste zvědaví, jak příběh pokračuje, klidně se na Vzkříšení podívejte, ale nedělejte to dvakrát, jednou to vážně stačí. Mluvím z vlastní zkušenosti, protože kvůli téhle recenzi jsem se rozhodl film shlédnout ještě jednou, s trochou naděje, že najdu něco zajímavého, ale ono tam skutečně nic není. I proto je pochopitelné, že film se vůbec nepodíval do kin, ale šel rovnou na videokazety.

Originální název: Dracula II: Ascension

USA, 2003, 85 minut

Režie: Patrick Lussier